Citroën Lacoste: ludiek prototype

  • Piette François
  • 20 september 2010

In een wereld waarin de auto steeds meer onder druk staat, kan een nieuw concept een frisse wind laten waaien. Net als zijn voorouder Méhari, laat de Lacoste zijn passagiers maximaal van de open lucht genieten.

Klein en grappig

We vergeten soms dat de meest eenvoudige dingen vaak ook de meest intense zijn. Met dit prototype houdt Citroën het bewust erg simpel en compact: 3,45 m lang, 1,8 m breed en 1,52 m hoog. Deuren zijn er niet, het dak stelt ook niet veel voor, de vier wielen staan op de uithoeken van het koetswerk en onder de kap ligt een kleine driecilinder.

Kortom, allemaal erg sober, maar daarom niet minder geweldig. En nostalgisch: de boordplank werd geïnspireerd door de eerste videospelletjes met hun overbemeten pixels.

Spring er maar in

We zeiden al dat de Lacoste geen deuren heeft. Dankzij een uitsnijding in het koetswerk is instappen vooraan vrij eenvoudig. Maar wie op de achterbank wil plaatsnemen zal een sprongetje moeten wagen. Die achterbank kan trouwens neergeklapt worden, waardoor je ook grotere voorwerpen kunt laden.

Opblaasbaar dak

Om je toch tegen de weersomstandigheden te kunnen beschermen, monteert Citroën een opblaasbaar dak in hetzelfde geel als de handgrepen. Grappig én nuttig, want de dunne kap laat voldoende licht door in het interieur. Het dak wordt opgeblazen rond de vaste structuur in de vorm van een T.

Wil je volop van de buitenlucht genieten? Geen probleem, de voorruit schuift volledig naar beneden. Hou dan wel jouw zonnebril goed vast. In het interieur herinnert de bekleding aan modemerk Lacoste. Een origineel detail zijn de bergvakken die sluiten met een rits.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km