COP26: het einde van benzine en diesel tegen 2035

Het is één van de belangrijkste beslissingen die genomen werden tijdens de klimaatconferentie.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 12 november 2021
  • Sector

Helen Clarkson, de voorzitster van de klimaatcommissie tijdens de klimaattop die nog tot 12 november gehouden wordt in Glasgow, kondigde niet zonder trots aan dat “COP26 het einde betekent van de verbrandingsmotor.”

De overheden, autobouwers en toeleveranciers, maar ook wegtransportorganisaties, hebben in een akkoord dat bereikt werd tijdens COP26 aangekondigd de transitie naar uitstootvrije auto’s en bedrijfsvoertuigen te willen versnellen naar 2035 en 2040. 

Maar niet iedereen zit op dezelfde golflengte

In deze verklaring zeggen de ondertekenende overheden “ernaar te zullen streven dat alle nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen die wereldwijd verkocht worden tegen 2040 emissievrij zijn. En niet later dan 2035 op belangrijke markten. Ze beloven de maatregelen van het Klimaatakkoord van Parijs sneller te verwezenlijken. Vlooteigenaars engageren zich om ervoor te zorgen dat "100% van het auto- en bestelwagenpark tegen 2030 emissievrij zal zijn, of vroeger als de markten dat toelaten". Tenslotte zullen fabrikanten en toeleveranciers die toegezegd hebben, waaronder Ford, General Motors, Volvo, Jaguar Land Rover en Daimler, "ernaar streven om op belangrijke markten tegen 2035 of eerder 100% verkoop van verkoop van nieuwe auto's en bestelwagens emissievrije te maken".

Hoewel heel wat landen zoals Canada, Polen, Nederland, de Scandinavische landen, Oostenrijk of nog het Verenigd Koninkrijk zich engageren om dit strakke tijdskader te respecteren, hebben andere landen zoals Frankrijk, Duitsland en België op dit moment nog geen enkele tekst geratificeerd. Dezelfde tweespalt zien we in de autosector, want   Volkswagen, Toyota, Stellantis, BMW of nog Honda om er maar enkele te noemen, kozen ervoor om zich niet te engageren, voorlopig toch.  

Globaal genomen tenslotte, kan de uitvoering van deze ambitieuze kalender in regio’s als Afrika of Latijns Amerika, waar het duidelijk is dat het niet mogelijk zal zijn om de decarbonisatie van de markt binnen de gegeven tijdspanne te realiseren, voor kopbrekens zorgen.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km