Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Met de Vision Copen blikt Daihatsu vooruit naar een volgende generatie van zijn compacte roadster, die teruggrijpt naar het schattige van de eerste generatie.
Wij kennen de Daihatsu Copen nog uit de jaren 2000, toen de eerste generatie van het model ook naar Europa kwam. Hoewel het in Japan een echte ‘kei car’ is, met een miniformaat en een benzinemotor van 660 cc, kregen wij een heuse 1,3 liter-viercilinder onder de kap. Het model viel echter vooral op door zijn schattige ronde vorm en zijn metalen klapdak, zoals heel wat cabrio’s in die tijd. In 2012 ging de eerste generatie op pensioen en waren de Europese verkopen zo afgezwakt dat de Copen niet meer naar ons werd uitgevoerd. De tweede generatie uit 2014, met een veel agressiever snoetje, kreeg dan ook geen internationale versie meer.
Het Japanse dochtermerk van Toyota lijkt echter met een nostalgische blik terug te kijken naar die eerste Copen. Zoveel zelfs dat het een conceptversie heeft voorgesteld die als twee druppels water lijkt op die schattige ronde roadster uit de jaren 2000. De Vision Copen maakt deel uit van een reeks conceptcars voor de Japan Mobility Show die op 26 oktober van start gaat. Kijk je verder, dan begin je echter de moderne details te zien, zoals de LED-koplampen en -achterlichten, de grille in koetswerkkleur en de strakke, tweekleurige velgen.
Aan boord heerst er ook een modern sfeertje, met een gedigitaliseerd instrumentenpaneel en een centraal infotainmentsysteem, terwijl de knoppen vervangen lijken te zijn door aanraakgevoelige toetsen. De Vision Copen is zelfs een stukje gegroeid en meet 3,83 meter lang, 1,70 meter breed en 1,27 meter hoog. Daarmee valt hij buiten de kei-regels, wat je ook kan zien aan zijn motor, die net als in de internationale versie van vroeger een 1,3 liter-benzinemotor is. Het geleverde vermogen is niet bekend, maar we weten wel dat het model zijn krachten naar de achterwielen stuurt en dat de motor geschikt is voor e-fuels om zijn koolstofadruk te beperken.
Naast de Vision Copen stelt Daihatsu nog drie andere conceptcars voor, allemaal met een erg compact formaat. De me:MO is een modulaire mini-elektrische wagen die doorheen zijn levensduur vernieuwd of gepersonaliseerd kan worden. De UNIFORM is een elektrische kei-bestelwagen of vrachtwagen die ook als stroombron kan dienen om hem te gebruiken als marktwagen of foodtruck. Als laatste is er ook nog de Osanpo, een elektrische roadster die ook iets verhoogd is, voor een meer avontuurlijke look. Meer info, zoals een eventuele lancering van de Vision Copen, komt eind deze maand, wanneer de Japan Mobility Show de deuren opent.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...