De 5 geheimen van de Citroën 2PK

De hele wereld kent deze automobiele mythe, die is bedacht en ontwikkeld als het absolute minimum. Maar was je op de hoogte van deze 5 geheimen?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 20 mei 2020
  • Divers

De ontwikkeling van de 2PK begon aan het eind van de jaren 1930. Pierre Boulanger, directeur van het merk met visgraatlogo, wenste een minimalistische auto: 2 fiscale PK, 4 zitplaatsen, 50 kilo bagage, voorwielaandrijving, 60 km/u, 3,0 l/100 km en heel eenvoudig om mee te rijden. De auto moest bovendien een veld kunnen doorkruisen zonder daarbij een mand eieren te breken en een bestuurder moest kunnen instappen zonder zijn eventuele hoed af te nemen.

1.     De 250 eerste exemplaren zijn bewust vernietigd

Eind 1939 werd project TPV (Toute Petite Voiture, Frans voor Piepkleine Auto) concreet en waren er al 250 exemplaren geassembleerd. Maar dan brak de oorlog uit en werden alle auto’s vernietigd… Of toch bijna: vijf exemplaren werden gered en verborgen op zolders.

2.     Drie prototypes bleven 55 jaar lang verborgen

Een eerste prototype van de TPV dook op in 1968, een tweede was bij Michelin omgebouwd tot een pick-up en de laatste vijf werden pas weer gevonden in… 1994. Ze waren ingemetseld op een zolder van het testcentrum van het merk in Ferté-Vidame.

3.     Motor geïnspireerd op… BMW


De ontwerper van de 2PK, Flaminio Bertoni, reed met een BMW R12, een motorfiets met een luchtgekoelde tweecilinder. De ingenieurs haalden daar hun inspiratie voor de motor van de Citroën. Toch zijn er een paar verschillen: de Fransen kozen voor kopkleppen en, in het prille begin, ook voor waterkoeling. De productieversies waren uiteindelijk toch luchtgekoeld.

4.     Zware kritiek van de pers

7 oktober 1948, het autosalon van Parijs opent zijn deuren. De pers maakt kennis met de 2PK en… maakt hem met de grond gelijk. Citroën hulde zich destijds in nevelen en wantrouwde pers als de pest. Dat stimuleerde natuurlijk flink wat critici…

5.     5 jaar levertijd


In de naoorlogse tijd was staal heel moeilijk te vinden. De productie verliep traag terwijl de vraag sterk toenam. Citroën koos zijn klanten dus uit en gaf voorrang aan priesters, artsen en fans van het merk. De wachttijd liep op tot 5 jaar en de auto was duurder op de tweedehandsmarkt.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km