Renault
De vroeger erg populaire compacte gezinswagen van Renault ondergaat binnenkort een elektrische transformatie.
De hele wereld kent deze automobiele mythe, die is bedacht en ontwikkeld als het absolute minimum. Maar was je op de hoogte van deze 5 geheimen?
De ontwikkeling van de 2PK begon aan het eind van de jaren 1930. Pierre Boulanger, directeur van het merk met visgraatlogo, wenste een minimalistische auto: 2 fiscale PK, 4 zitplaatsen, 50 kilo bagage, voorwielaandrijving, 60 km/u, 3,0 l/100 km en heel eenvoudig om mee te rijden. De auto moest bovendien een veld kunnen doorkruisen zonder daarbij een mand eieren te breken en een bestuurder moest kunnen instappen zonder zijn eventuele hoed af te nemen.
Eind 1939 werd project TPV (Toute Petite Voiture, Frans voor Piepkleine Auto) concreet en waren er al 250 exemplaren geassembleerd. Maar dan brak de oorlog uit en werden alle auto’s vernietigd… Of toch bijna: vijf exemplaren werden gered en verborgen op zolders.
Een eerste prototype van de TPV dook op in 1968, een tweede was bij Michelin omgebouwd tot een pick-up en de laatste vijf werden pas weer gevonden in… 1994. Ze waren ingemetseld op een zolder van het testcentrum van het merk in Ferté-Vidame.
![]() | ![]() |
De ontwerper van de 2PK, Flaminio Bertoni, reed met een BMW R12, een motorfiets met een luchtgekoelde tweecilinder. De ingenieurs haalden daar hun inspiratie voor de motor van de Citroën. Toch zijn er een paar verschillen: de Fransen kozen voor kopkleppen en, in het prille begin, ook voor waterkoeling. De productieversies waren uiteindelijk toch luchtgekoeld.
7 oktober 1948, het autosalon van Parijs opent zijn deuren. De pers maakt kennis met de 2PK en… maakt hem met de grond gelijk. Citroën hulde zich destijds in nevelen en wantrouwde pers als de pest. Dat stimuleerde natuurlijk flink wat critici…
![]() | ![]() |
In de naoorlogse tijd was staal heel moeilijk te vinden. De productie verliep traag terwijl de vraag sterk toenam. Citroën koos zijn klanten dus uit en gaf voorrang aan priesters, artsen en fans van het merk. De wachttijd liep op tot 5 jaar en de auto was duurder op de tweedehandsmarkt.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De vroeger erg populaire compacte gezinswagen van Renault ondergaat binnenkort een elektrische transformatie.
In plaats van een ‘echte’ camper te moeten kopen, kan je ook tijdelijk de nodige accessoires in een op maat gemaakte module voor je auto aanschaffen. Zoals met de QUQUQ Busbox-4, speciaal gemaakt voor de meest lifestylegeoriënteerde EV van het moment: de VW ID. Buzz!
Polestar brengt opnieuw een gelimiteerde BST Edition-sportversie uit van zijn elektrische berline Polestar 2, die onlangs een facelift kreeg.
De nieuwe Demon levert maar liefst 1.025 pk en kan dankzij speciale slicks de 100 km/u in minder dan 2 seconden bereiken!