De 5 geheimen van de Ford Capri, de Europese Mustang!

De Ford Capri is een Europees monument: er werden bijna 1,9 miljoen exemplaren van gebouwd tussen 1969 en 1986! Maar laten we vandaag eens kijken naar zijn 5 geheimen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 december 2022
  • Divers

Gezien het verbluffende succes van de Mustang besloot Ford al snel het concept te vertalen naar de Europese markt. Het idee achter de Capri was een copy-paste van het Amerikaanse model: een glamoureuze coupé-lijn, bijna oneindig personaliseerbaar, een groot aantal motoren en een zeer aantrekkelijke startprijs. Voor de Europese markt moest de Capri echter kleinere afmetingen krijgen dan zijn Amerikaanse broer.

1. Ford Colt

De Capri zou oorspronkelijk niet de naam Capri krijgen, maar 'Colt' gaan heten! Terwijl het project in de startblokken stond, kreeg Ford af te rekenen met juridische tegenstand: de naam 'Colt' was al geregistreerd door Mitsubishi... Het merk koos dan maar voor Capri, wat uiteindelijk meer Europees klonk.

2. Wil je een Duitse of een Britse motorIn V of in lijn?

Het lijkt vandaag de dag misschien surrealistisch, maar afhankelijk van de markt werd de Capri verkocht met een door Ford Groot-Brittannië ontworpen vier-in-lijn (of een V4) of een V4 van Ford Duitsland! Zelfs in de V6-versie waren er twee varianten: de V6 'Essex' of de V6 'Cologne'. Rationalisatie kreeg uiteindelijk de overhand en de Duitse V4 verdween op termijn...

3. 4X4 en ABS

De Capri, die bekend stond om zijn enthousiaste achtertrein, had een formidabele machine kunnen zijn die bruikbaar was in alle omstandigheden! Eind de jaren zestig ontstond zelfs een project voor een Capri met vierwielaandrijving. Er werd gekozen voor het 'Ferguson'-systeem, een transmissie ontwikkeld door een specialist in landbouwmachines die er een toepassing in zag voor personenwagens. Met die uitrusting zou de Capri de koning van de rally's worden in Groot-Brittannië! Daarnaast koos Ford ook voor het 'Dunlop Maxaret' antiblokkeersysteem voor de wielen.

Helaas vielen de eerste prototypes niet in de smaak bij de chauffeurs, die de auto te zwaar vonden. Ondanks de belangstelling van de politie en de aanzienlijke investeringen die al gebeurd waren (de testbanken stonden klaar in de fabriek!), stopte Ford uiteindelijk het project. De Ferguson-transmissie was bleek te ingewikkeld om op industriële schaal te installeren, terwijl Ford sowieso geen moeite had om zijn Capri te slijten. Bovendien focuste het motorsportdepartement zich minder op modderige wegen en meer op het circuit, een omgeving waar de RS schitterde en waar vierwielaandrijving minder interessant was. Het gerucht gaat dat er enkele tientallen werden gebouwd. Sommige zelfs privé, weet Hagerty, waarbij één tandarts uit New York zelfs een specialist werd in de ombouw naar het systeem!

4. Mercury Capri

Je zou kunnen denken dat het Europese surrogaat voor de Mustang van weinig of geen belang was voor de Amerikanen. Hij werd echter over de Atlantische Oceaan geëxporteerd en verkocht als model van het merk Mercury. Maar zijn succes was er niet zo kolossaal als in Europa...

5. V8

Veel Europeanen droomden van een Capri die net als de Mustang werd aangedreven door een onvervalste V8. De Zuid-Afrikaanse invoerder liet deze fantasie in vervulling gaan met de Capri Perana, die de Windsor V8 ingebouwd kreeg door Basil Green Motors. Van deze versie, die voornamelijk bedoeld was voor de motorsport waar hij zeer succesvol bleek, werden in het begin van de jaren zeventig slechts 500 exemplaren gebouwd. Sommige bronnen zeggen zelfs dat er maar 400 van bestonden.


Op zoek naar een Ford oldtimer?

Ben jij op zoek naar een Ford oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor Ford oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km