De BMW i3 met range extender verdwijnt

De versie van de BMW i3 met optionele kleine benzinemotor om het rijbereik te vergroten, verdwijnt uit de catalogus. Maar BMW biedt voortaan een nieuwe batterij met grotere capaciteit.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 oktober 2018

Bij zijn lancering in 2013 had de eerste elektrische auto van BMW een reëel rijbereik van 130 tot 160 kilometer. Wie dat te weinig vond, kon als optie kiezen voor een kleine benzinemotor uit een motorfiets die als generator diende om de batterij te voeden en voort te kunnen tot het volgende laadpunt.

Verdubbeld rijbereik

Aan die tussenoplossing komt nu een einde: de i3 is er alleen nog zuiver elektrisch. Maar BMW stelt in Parijs een nieuwe, krachtigere batterij voor dan de al verbeterde versie die het in 2016 introduceerde. Met de nieuwe 42,2 kWh (120 Ah) sterke batterij ziet de i3 zijn reële rijbereik nu toenemen tot bijna 300 kilometer. Dat is het dubbele van het oorspronkelijke rijbereik in 2013.

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km