De Citroën C3 die (bijna) alleen parkeert

  • Piette François
  • 04 juli 2005
Tijdens een demonstratie heeft Citroën ons doen geloven dat we binnenkort kunnen parkeren in elke ruimte. Een C3 City Park kan bijna alleen parkeren tussen twee auto’s langs de weg. De bestuurder moet enkel de instructies volgen. Het systeem is nog niet onmiddellijk verkrijgbaar bij ons, maar zal dat binnenkort wel zijn. Meten en parkeren Het testvoertuig is een compact C3 1.4i BVM5 Exclusive. Met deze technologie kan de bestuurder allereerst evalueren of de beschikbare afstand tussen de 2 wagens wel voldoende is voor de auto. Bij het parkeren kan de bestuurder zich laten bijstaan door een automatische rotatie van het stuur en van visuele en geluidsindicaties. De C3 geraakt in een plaats die slechts 1 meter langer is dan zijn lengte. Toyota en Lexus hebben reeds een meetsysteem met indicaties op het instrumentenbord, maar de bestuurder moet nog alles zelf doen. Semi-automatisch Deze Citroën C3 City Park helpt de bestuurder met een semi-automatisch systeem. Hij wordt geleid door een centraal scherm en een gesproken bericht. Wanneer de bestuurder is ingelicht over de parkeermogelijkheid neemt het voertuig de besturing van de wielen over, rekening houdend met zijn positie en referenties die de afmetingen van de geparkeerde auto’s afbakenen. Het systeem dient als « copiloot » om instructies te geven aan de bestuurder om zo de rest van het manoeuvre te volbrengen. Werkprincipe De bestuurder activeert de ruimtedetectie via de centrale console. De detectie, mogelijk wanneer de snelheid lager is dan 25 km/u, wordt verzekerd door 3 sensoren die vooraan en achteraan geïntegreerd zijn. Deze sensoren bepalen de afstand tot naburige obstakels. Wanneer een voldoende ruime parkeerplaats wordt gedetecteerd, dan klinkt er een sonoor signaal. In dat geval kan de bestuurder de parkeerhulp activeren door de auto tot stilstand te brengen. De bestuurder moet dan het stuur loslaten en moet niets anders doen dan vooruit of achteruit te rijden naargelang de instructies van de parkeerhulp. Het systeem kan op elk moment gedeactiveerd worden door bijvoorbeeld het stuur aan te raken. Dit is duidelijk een zeer praktisch systeem voor onze steden waar de parkeerplaatsen tegelijk schaars en duur zijn en heel nauw. Een niet negeerbaar hulpmiddel dus. In Japan stelt Toyota een gelijkaardig systeem voor, maar dan volledig geautomatiseerd.

Bron : Citroën
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km