De CO2-normen luiden de doodsklok voor de stadsauto, en dat is absurd

De steeds striktere CO2-normen dreigen een heel segment uit de autosector van de kaart te vegen: dat van de stadsauto’s, die eigenlijk het lichtst van al zijn. Absurd?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 oktober 2019
  • Sector

Het is geen geheim dat heel wat constructeurs van plan zijn om niet langer stadswagens te bouwen, zoals bijvoorbeeld Ford met zijn Ka+. Om klaarheid te scheppen hebben onze collega’s van AutoExpress een klein onderzoek naar het onderwerp ingesteld tijdens het jongste salon van Frankfurt.

Diverse leiders gaven toe dat de steeds striktere normen de prijs van auto’s zouden opdrijven, waardoor de levensvatbaarheid van stadswagens in het gedrang komt. Ter herinnering: tegen eind 2020 gaat Europa autobouwers boetes opleggen voor elke verkochte auto als hun gemiddelde CO2-uitstoot boven de 95 g/km komt. De boetes voor wie de norm niet haalt zijn zeer hoog.

Paradoxaal gevolg

Paradoxaal genoeg zal de sector van de kleine stadsauto’s het hardst te lijden hebben onder deze regel. Zoals PSA-baas Carlos Tavares uitlegde aan onze Britse collega’s: “Als je kijkt naar de manier waarop deze CO2-regeling is uitgedacht, dan begrijp je dat de regels strenger zijn voor kleinere auto’s”. Hij gaat verder: “Alle modellen uit het A-segment dreigen te verdwijnen, want daar valt geen geld meer mee te verdienen”. Luca de Meo, CEO van Seat, zegt iets gelijkaardig: “Het is absurd […] Je zou er hybride technologie in moeten steken, waardoor ze onbetaalbaar worden”.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: AutoExpress.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km