De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De elektrische SUV van Mazda landt bij de dealers. We maken van de gelegenheid gebruik om hem in 7 cijfers te bespreken, waaronder zijn relatief competitieve prijskaartje voor een elektrische SUV.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 21 september 2020
  • Elektrisch

1. 4.395 mm

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De MX-30 is iets minder dan 4,40 meter lang en is daarmee exact even groot als zijn fossiele broer CX-30.

2. 80 °

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De twee piepkleine achterdeurtjes die in omgekeerde richting openzwaaien en de afwezigheid van een middenstijl vormen een van de meest originele trekken van de elektrische SUV. Ze openen onder een hoek van 80 graden (82 graden voor de voordeuren) om de instap naar de (3) plaatsen op de achterbank vrij te maken.

3. 366 liter

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De MX-30 heeft een koffer van 366 liter (of 341 liter met het high-end audiosysteem van Bose). Die is dus nagenoeg even groot als die van de Volkswagen Golf (380 liter).

4. 145 pk

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De elektromotor die Mazda gebruikt voor zijn MX-30 ontwikkelt 107 kW/145 pk en een koppel van 270,9 Nm. Die kracht gaat via de voorwielen naar de weg. De kleine SUV snelt er in 9,7 seconden mee naar de 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 140 km/u.

5. 35,5 kWh

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

Mazda biedt klanten die iets voor de MX-3 voelen maar één batterij aan. Die is met haar 35,5 kWh ‘relatief klein’.

6. 200 kilometer

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

De 1.646 kilo zware elektrische SUV kondigt een WLTP-rijbereik aan van ‘slechts’ 200 kilometer. Dankzij de interne lader van 6,6 kW duurt het zo’n 3 uur om de lading van 20 naar 80 procent te brengen. Ook snelladen aan gelijkstroom is mogelijk, waardoor de laadtijd voor diezelfde oefening daalt tot 36 minuten.

7. 33.490 €

De Mazda MX-30 in 7 cijfers

In België is de MX-30 verkrijgbaar vanaf 33.490 euro als Skymove. De duurste variant Skycruise vergt een investering van 37.790 euro.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km