Deze mini-brandblusser moet elektrische branden helpen voorkomen

De Job e-Bulb blust automatisch beginnende brandjes in elektrische circuits en batterijen en vermijdt op die manier erger.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 14 juli 2022
  • Veiligheid

Het Duitse bedrijf Job maakt al langer thermische zekeringen die bijvoorbeeld gebruikt worden in sprinklersystemen. Het principe is dat een glazen buisje onder invloed van hitte barst en daarmee de blusinstallatie in gebouwen automatisch in werking doet treden. Met de e-bulb heeft Job het principe nu licht aangepast om beginnende elektrische branden in de kiem te smoren. En dat kan ook voor auto’s praktisch zijn.

De oorzaak aanpakken

De e-bulb maakt gebruik van een glazen buisje dat dienst doet als stroomonderbreker wanneer de temperatuur van elektrische componenten te hoog oploopt. Als er geen stroom meer tot bij het component komt, zal de temperatuur niet meer hoger oplopen. Wanneer het glazen buisje ontploft, onderbreekt het niet enkel de stroom, maar komt er ook een vloeistof vrij die ontwikkeld is door 3M en de eventuele startende brand kan blussen, geen elektriciteit geleidt en niet schadelijk is voor het milieu. Het voordeel is dat er automatisch snel en lokaal ingegrepen wordt wanneer er vuur ontstaat, om zo erger te vermijden.

In auto’s zit steeds meer elektronica en een brand kan grote gevolgen hebben. Vooral bij elektrische auto’s, die overigens niet vaker het slachtoffer zijn van autobranden, is een brand moeilijk te blussen omdat er door de hitte een kettingreactie ontstaat in een batterij. Elektrische auto’s die brand vatten moeten over het algemeen 24 uur volledig ondergedompeld worden in water om het vuur te blussen, al zijn er ook alternatieven. De Job e-Bulb moet vermijden dat het zover komt.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Job Gruppe.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km