Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Job e-Bulb blust automatisch beginnende brandjes in elektrische circuits en batterijen en vermijdt op die manier erger.
Het Duitse bedrijf Job maakt al langer thermische zekeringen die bijvoorbeeld gebruikt worden in sprinklersystemen. Het principe is dat een glazen buisje onder invloed van hitte barst en daarmee de blusinstallatie in gebouwen automatisch in werking doet treden. Met de e-bulb heeft Job het principe nu licht aangepast om beginnende elektrische branden in de kiem te smoren. En dat kan ook voor auto’s praktisch zijn.
De e-bulb maakt gebruik van een glazen buisje dat dienst doet als stroomonderbreker wanneer de temperatuur van elektrische componenten te hoog oploopt. Als er geen stroom meer tot bij het component komt, zal de temperatuur niet meer hoger oplopen. Wanneer het glazen buisje ontploft, onderbreekt het niet enkel de stroom, maar komt er ook een vloeistof vrij die ontwikkeld is door 3M en de eventuele startende brand kan blussen, geen elektriciteit geleidt en niet schadelijk is voor het milieu. Het voordeel is dat er automatisch snel en lokaal ingegrepen wordt wanneer er vuur ontstaat, om zo erger te vermijden.
In auto’s zit steeds meer elektronica en een brand kan grote gevolgen hebben. Vooral bij elektrische auto’s, die overigens niet vaker het slachtoffer zijn van autobranden, is een brand moeilijk te blussen omdat er door de hitte een kettingreactie ontstaat in een batterij. Elektrische auto’s die brand vatten moeten over het algemeen 24 uur volledig ondergedompeld worden in water om het vuur te blussen, al zijn er ook alternatieven. De Job e-Bulb moet vermijden dat het zover komt.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.