Deze nieuwe Porsche 911 is allesbehalve gewoon!

En je moet doorzettingsvermogen hebben om een exemplaar te bemachtigen!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 april 2022
  • Lancering

De Nieuwe 911 Sport Classic is het tweede opus in een reeks van vier verzamelmodellen die Porsche druppelsgewijs lost in het kader van zijn ‘Heritage Design’-strategie, en die de meest tot de verbeelding sprekende modellen van de jaren ‘50 tot de jaren ‘80 herinterpreteren.

Halverwege 2020 onthulde Porsche de sublieme 911 Targa 4S, uitgerust met elementen die rechtstreeks geïnspireerd werden door de Porsche 356 uit 1952. Gesterkt door het succes van deze eerst gelimiteerde editie, gaat Porsche verder met dit avontuur, met dit keer een interpretatie van de originele 911, die gebouwd werd tussen 1964 en 1973. Deze nieuwe 911 Sport Classic brengt dus logischerwijs een hommage aan het einde van de jaren ‘60 en het begin van de jaren ‘70, met daarnaast ook details die verwijzen naar een iconische Porsche: de 911 Carrera RS 2.7 uit 1972.

De geschiedenis opnieuw op smaak gebracht

Het model, dat door de Porsche Exclusive Manufaktur ontwikkeld werd, wil hulde brengen aan de eerste Porsche 911. Voor het koetswerk hebben de ontwerpers gekozen voor een 'Fashion Grey' lak, een metallic grijs dat lijkt op dat wat gebruikt werd voor de lancering van de 356. Maar toekomstige eigenaars van deze uitzonderlijke auto zullen ook andere kleuren kunnen kiezen: Black, Agate Grey Metallic of nog Gentian Blue Metallic. De dubbele streep in Sports Grey die op de motorkap, het dak en de achterspoiler gelakt is, versterkt het sportieve design van de coupé. De auto ziet er indrukwekkend uit. Waarom? Gewoonweg omdat het koetswerk, dat breder is dan gebruikelijk, hetzelfde is als dat van de 911 Turbo. De geïntegreerde 'ducktail' achterspoiler en het 'double bubble' dak dragen versterken die visuele indruk nog.


Uitzonderlijke mechaniek

Met een vermogen van 550 pk is deze Porsche niets minder dan de krachtigste handgeschakelde 911 die ooit werd gebouwd! De aandrijflijn bestaat uit een 3.7 liter twin-turbo flat-six die al zijn vermogen alleen naar de achteras stuurt. Het sportuitlaatsysteem, dat standaard is, werd speciaal voor het model aangepast voor een "nog emotionelere" geluidservaring. Tenslotte kan de ophanging, gebaseerd op die van de 911 Turbo en 911 GTS, razendsnel reageren op dynamische veranderingen!

Een heerlijk retro interieur

Het interieur is ongetwijfeld het mooiste eerbetoon aan dit vervlogen tijdperk. De bekleding en de deurpanelen combineren een zwart-wit 'Pepita' pied-de-poule patroon met prachtig cognackleurig semi-aniline leder. Het instrumentenpaneel maakt ook gebruik van een aantal historische details, waaronder een analoge toerenteller met een klassieke naald en door de 356 geïnspireerde groene cijfers. Kers op de taart is een Paldao houten inzet bovenop het handschoenenkastje, met daarop door een gouden '911 Sport Classic' badge. Subliem!

 

Slechts 1.250 exemplaren van deze sensationele 911 zullen door Porsche gebouwd worden.

 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km