Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Hij is krachtiger, lichter en kan veel meer energie recupereren. Is dat genoeg om te hopen op nog spannendere races?
Het Formula E-kampioenschap bestaat al 10 jaar en vanaf volgend seizoen is het tijd voor een derde generatie van de elektrische eenzitter. Wat het design betreft is de derde generatie nog een stuk futuristischer dan de huidige. Maar als je voorbij de bijzondere driehoekige vormen en het kameleon lakwerk van deze nieuwe uitvoering kijkt, zijn de aanpassingen veelbelovend!
Deze Gen3 weegt 60 kg minder voor een totaal van 840 kg. Daarmee komt hij in de buurt van de huidige generatie F1’s. Hij wint ook aan kracht dankzij een nieuwe motor, die op de achteras gemonteerd is en 350 kW levert, of 476 pk. Dat is 136 pk meer dan het huidige model. Door die vermogensboost moet de top van deze bolide stijgen naar 320 km/u!
Een tweede motor, die enkel dient om energie terug te winnen, zit op de voortrein. Er is geen sprake van vierwielaandrijving, de Formule E-bolides blijven achterwielaangedreven. Maar het regeneratievermogen bij het remmen stijgt naar 600 kW! Daardoor hebben ze achteraan geen schijfremmen meer nodig! 600 kW is ook het maximale laadvermogen. Leidt dat tot eventuele pitstops om te laden en dus ook de mogelijkheid om langere races te organiseren? Afspraak volgend seizoen om te zien of deze aanpassingen de races nog spannender maken.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!