Dit is de verrassende derde generatie Formula E

Hij is krachtiger, lichter en kan veel meer energie recupereren. Is dat genoeg om te hopen op nog spannendere races?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 mei 2022
  • Divers

Het Formula E-kampioenschap bestaat al 10 jaar en vanaf volgend seizoen is het tijd voor een derde generatie van de elektrische eenzitter. Wat het design betreft is de derde generatie nog een stuk futuristischer dan de huidige. Maar als je voorbij de bijzondere driehoekige vormen en het kameleon lakwerk van deze nieuwe uitvoering kijkt, zijn de aanpassingen veelbelovend!

Minder gewicht, meer power

Deze Gen3 weegt 60 kg minder voor een totaal van 840 kg. Daarmee komt hij in de buurt van de huidige generatie F1’s. Hij wint ook aan kracht dankzij een nieuwe motor, die op de achteras gemonteerd is en 350 kW levert, of 476 pk. Dat is 136 pk meer dan het huidige model. Door die vermogensboost moet de top van deze bolide stijgen naar 320 km/u!

Pitstops om op te laden? 

Een tweede motor, die enkel dient om energie terug te winnen, zit op de voortrein. Er is geen sprake van vierwielaandrijving, de Formule E-bolides blijven achterwielaangedreven. Maar het regeneratievermogen bij het remmen stijgt naar 600 kW! Daardoor hebben ze achteraan geen schijfremmen meer nodig! 600 kW is ook het maximale laadvermogen. Leidt dat tot eventuele pitstops om te laden en dus ook de mogelijkheid om langere races te organiseren? Afspraak volgend seizoen om te zien of deze aanpassingen de races nog spannender maken.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km