Dit is het nieuwe vlaggenschip van Hyundai

Een grote en indrukwekkende berline die bestemd is voor de Aziatische markt.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 oktober 2022
  • Sector
  • 9.958 weergaven

Ken je de Hyundai Grandeur niet? Dat is niet abnormaal. Dit model is immers nooit op het Oude Continent verdeeld. De in 1986 geboren Koreaanse berline haalde de mosterd bij zijn Japanse rivaal, de legendarische Toyota Crown. De eerste generatie van de auto heeft trouwens Japanse roots, want hij was afgeleid van de Mitsubishi Debonair.

Sindsdien is de Grandeur ook geëxporteerd naar Noord-Amerika (onder de naam Azera) en was hij zelfs even bij ons verkrijgbaar, onder het XG-label. Maar door een dalende belangstelling voor traditionele berlines heeft Hyundai zich nu teruggeplooid op enkel de Aziatische markt, waar de Grandeur het nog steeds goed doet. Daar is net een 7de generatie gelanceerd van het model, en die is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend! De voorkant van de Grandeur is geleend bij de Staria minibus (die bij ons verkrijgbaar is), terwijl de achterkant doet denken aan een aantal modellen uit de Genesis-reeks, het luxemerk van de Koreaanse autobouwer.

De daklijn, niet niet echt sterk afloopt, biedt een royale binnenruimte, die kan wedijveren met de beste sedans in het segment. Aan het interieur is heel wat zorg besteed, met een topkwaliteit qua afwerking en materialen. Dit bevestigt de ambities van de Koreaanse groep, die de Europese referenties op alle markten wil ondermijnen!

Hoewel de technische specificaties van de nieuwe Grandeur nog niet onthuld zijn, is het waarschijnlijk dat het model motoren met 4 en 6 cilinders zal bieden, een hybride versie en misschien zelfs een 100% elektrische uitvoering. De leveringen op de Aziatische markt gaan in de zomer van 2023 van start.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Hyundai.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km