Tesla
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
Een grote en indrukwekkende berline die bestemd is voor de Aziatische markt.
Ken je de Hyundai Grandeur niet? Dat is niet abnormaal. Dit model is immers nooit op het Oude Continent verdeeld. De in 1986 geboren Koreaanse berline haalde de mosterd bij zijn Japanse rivaal, de legendarische Toyota Crown. De eerste generatie van de auto heeft trouwens Japanse roots, want hij was afgeleid van de Mitsubishi Debonair.
Sindsdien is de Grandeur ook geëxporteerd naar Noord-Amerika (onder de naam Azera) en was hij zelfs even bij ons verkrijgbaar, onder het XG-label. Maar door een dalende belangstelling voor traditionele berlines heeft Hyundai zich nu teruggeplooid op enkel de Aziatische markt, waar de Grandeur het nog steeds goed doet. Daar is net een 7de generatie gelanceerd van het model, en die is op zijn zachtst gezegd indrukwekkend! De voorkant van de Grandeur is geleend bij de Staria minibus (die bij ons verkrijgbaar is), terwijl de achterkant doet denken aan een aantal modellen uit de Genesis-reeks, het luxemerk van de Koreaanse autobouwer.
De daklijn, niet niet echt sterk afloopt, biedt een royale binnenruimte, die kan wedijveren met de beste sedans in het segment. Aan het interieur is heel wat zorg besteed, met een topkwaliteit qua afwerking en materialen. Dit bevestigt de ambities van de Koreaanse groep, die de Europese referenties op alle markten wil ondermijnen!
Hoewel de technische specificaties van de nieuwe Grandeur nog niet onthuld zijn, is het waarschijnlijk dat het model motoren met 4 en 6 cilinders zal bieden, een hybride versie en misschien zelfs een 100% elektrische uitvoering. De leveringen op de Aziatische markt gaan in de zomer van 2023 van start.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.
In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!
De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.
De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.