Polestar
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
De uitstoot van CO2 door nieuwe wagens in de Europese Unie per gereden kilometer is vorig jaar met 0,4 gram gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europees milieuagentschap EEA. De stijging komt er na een jarenlange daling van de uitstoot.
"De resultaten van de inspanningen om de brandstofefficiëntie van nieuwe wagens die in de EU verkocht worden te verbeteren, zijn in 2017 gestagneerd", verklaart het EEA. De gemiddelde uitstoot steeg vorig jaar tot 118,5 gram CO2 per kilometer.
Constructeurs zullen dus nog grote inspanningen moeten doen om tegen 2021 het doel van 95 gram per kilometer te bereiken. Het ging de voorbije jaren nochtans de goede kant op: tegenover 2010 was de uitstoot gedaald met 22 gram CO2 per kilometer, een daling met 16 procent. België deed het vorig jaar met een gemiddelde uitstoot van 115,9 gram per kilometer beter dan het Europese gemiddelde.
Een van de redenen voor de stijging is dat meer mensen nu overschakelen op benzinewagens. Die stoten meer CO2 uit dan equivalente diesels. Voor het eerst sinds het begin van de metingen in 2010 werden er in de hele Europese Unie meer benzinewagens dan dieselwagens verkocht, aldus het EEA: 53 procent tegenover 45 procent. Buiten in Italië en Denemarken nam de verkoop van dieselwagens in alle EU-lidstaten af.
De verkoop van plug-inhybrides en elektrische auto’s blijft wel toenemen: vorig jaar gebeurde dat met 42 procent. Toch blijft het aandeel van die auto’s in de autoverkoop klein (1,5 procent). België (2,7 procent van alle in 2017 verkochte wagens) behoort samen met Zweden (5,5 procent) en Finland (2,6 procent) tot de top drie van landen waar vorig jaar procentueel gezien het hoogste aantal plug-inhybrides en elektrische auto’s werden verkocht.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!