Dolphin en Seal: BYD versnelt elektrisch offensief in Europa

Na de lancering van de Atto 3, Tang en Hang, zet BYD zijn (indrukwekkende) tempo voort en bevestigt het nu de Europese lancering van de Dolphin en Seal.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 april 2023
  • Lancering

BYD, kort voor ‘Build Your Dreams’, doet nog een schepje bovenop zijn modeloffensief in Europa. Na onlangs al drie modellen tegelijkertijd te hebben gelanceerd, bevestigt de specialist in elektrische wagens nu zijn voornemen om nog twee extra modellen op de markt te brengen bij ons. De BYD Dolphin is een hatchback uit het C-segment, terwijl de BYD Seal zich positioneert als een berline voor het D-segment.



BYD Dolphin

Meer specifiek is de BYD Dolphin 4,29 meter lang, heeft hij een koffer van 345 liter en beschikt hij over een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 290 Nm die de voorwielen aandrijft. Zijn lithiumijzerfosfaatbatterij (LFP) heeft een capaciteit van 60 kWh en geeft hem een WLTP-autonomie van 427 km. Snelladen is mogelijk tot aan een vermogen van 100 kW. 

De BYD Dolphin zal in juni 2023 beschikbaar zijn op onze markt.

BYD Seal

De Seal is dan weer een stukje groter, met een lengte van 4,80 m en een koffer van 402 liter, terwijl er vooraan ook nog een ‘frunk’ is van 53 liter. BYD geeft het model twee aandrijflijnen: achter- of vierwielaandrijving. De RWD-versie heeft een elektromotor van 230 kW (313 pk). De variant met AWD voegt er nog een elektromotor van 160 kW (218 pk) aan toe op de vooras, voor een indrukwekkend totaal vermogen van 390 kW (530 pk)!

In beide varianten zal je een LFP-batterij vinden van 82 kWh, die een WLTP-autonomie geeft van 520 km voor de versie met vierwielaandrijving en 570 km voor de achterwielaangedreven variant. De Seal kan snelladen tot 150 kW.

De BYD Seal komt in september 2023 op de markt in Europa.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km