Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De Nederlandse constructeur beweert dat dit de eerste productiewagen ter wereld is die zijdelingse versnellingen van tot 2G haalt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 juni 2020
  • Lancering
  • 186 weergaven

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vorig jaar kondigde de Nederlandse sportwagenbouwer Donkervoort aan dat het dit jaar een speciale versie van zijn oppermachtige D8 GTO zou onthullen ter ere van de 70ste verjaardag van oprichter Joop Donkervoort.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vandaag is hij klaar: dit is de toepasselijk genaamde D8 GTO JD70, en het is een bijzonder extreme machine geworden. Donkervoort omschrijft hem zelf als “de eerste 2G-Supersportwagen ter wereld”. De auto zou namelijk dwarsversnellingen van tot 2G aankunnen en dat zou geen enkel ander model hem nadoen.

Vijfcilinder

Alles in de auto is gericht op dynamische efficiëntie. Dankzij een vederlicht buizenchassis en veel gebruik van koolstofvezel weegt de JD70 slechts 680 kilo. En dat is ondanks het feit dat hij centraal voorin een forse vijfcilinder in lijn torst, de drukgevoede 2.5 uit onder meer de Audi TT RS.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De motor heeft een smering met droog carter gekregen en is opgevoerd tot 415 pk, waardoor de Donkervoort in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. 200 km/u staat al na 7,7 tellen op het digitale metertje. Tegelijk is dit de meest moderne Donkervoort ooit, met een benzinepartikelfilter en – oh heiligschennis – stuurbekrachtiging. De Nederlanders gaan slechts 70 exemplaren van deze extreme machine bouwen, die allemaal minstens 163.636,36 euro exclusief belastingen moeten kosten. Een duur verjaardagsgeschenk voor Joop…

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar 3: toekomstige ‘sportieve’ Volvo XC90 wordt concreter

Polestar heeft een eerste afbeelding onthuld van zijn toekomstige SUV. Deze Polestar 3 wordt in de VS gebouwd naast de volgende Volvo XC90 en wordt in 2022 op de markt verwacht.

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota GR Yaris op waterstof om de verbrandingsmotor te redden

Toyota zet de ontwikkeling verder van verbrandingsmotoren die waterstof kunnen verbranden. Deze sportieve Yaris geeft puristen hoop.

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Volvo zal zijn gigantische batterijfabriek niet in België bouwen

Jan Jambon is er niet in geslaagd om de Zweden te overtuigen.

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota Corolla Cross komt naar Europa

Toyota voegt nog een SUV-model toe aan zijn Europese catalogus. Bovendien mag deze Corolla Cross een nieuwe generatie inwijden van de hybride aandrijflijn van de Japanse specialist.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 48.500
2021
50 km
€ 33.950
2020
50 km

Diesel, Manueel

€ 31.500
2021
50 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 59.900
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 189.500
1957
3.123 km

Hybride - Diesel, Automaat

€ 44.650
2021
7.982 km

Diesel, Automaat

€ 37.500
2020
13.045 km

Elektrisch, Automaat

€ 27.750
2020
6.018 km