Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De Nederlandse constructeur beweert dat dit de eerste productiewagen ter wereld is die zijdelingse versnellingen van tot 2G haalt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 juni 2020
  • Lancering

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vorig jaar kondigde de Nederlandse sportwagenbouwer Donkervoort aan dat het dit jaar een speciale versie van zijn oppermachtige D8 GTO zou onthullen ter ere van de 70ste verjaardag van oprichter Joop Donkervoort.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vandaag is hij klaar: dit is de toepasselijk genaamde D8 GTO JD70, en het is een bijzonder extreme machine geworden. Donkervoort omschrijft hem zelf als “de eerste 2G-Supersportwagen ter wereld”. De auto zou namelijk dwarsversnellingen van tot 2G aankunnen en dat zou geen enkel ander model hem nadoen.

Vijfcilinder

Alles in de auto is gericht op dynamische efficiëntie. Dankzij een vederlicht buizenchassis en veel gebruik van koolstofvezel weegt de JD70 slechts 680 kilo. En dat is ondanks het feit dat hij centraal voorin een forse vijfcilinder in lijn torst, de drukgevoede 2.5 uit onder meer de Audi TT RS.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De motor heeft een smering met droog carter gekregen en is opgevoerd tot 415 pk, waardoor de Donkervoort in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. 200 km/u staat al na 7,7 tellen op het digitale metertje. Tegelijk is dit de meest moderne Donkervoort ooit, met een benzinepartikelfilter en – oh heiligschennis – stuurbekrachtiging. De Nederlanders gaan slechts 70 exemplaren van deze extreme machine bouwen, die allemaal minstens 163.636,36 euro exclusief belastingen moeten kosten. Een duur verjaardagsgeschenk voor Joop…

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Donkervoort.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km