Driehoeksverhouding in Duitsland

Onfrisse praktijken van Mercedes hebben een grote zwakke plek van de Duitse auto-industrie aan het licht gebracht.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 27 maart 2020
  • Sector

Driehoeksverhouding in Duitsland

Een lek binnen de Duitse auto-industrie toont aan dat Daimler, het moederhuis van Mercedes, de andere constructeurs van het land een rad voor ogen heeft gedraaid. Daimler was namelijk in gesprek met de VW-groep en de BMW-groep voor een gezamenlijke ontwikkeling van centrale software voor auto’s. Alleen wisten BMW en Volkswagen niet van elkaar dat ze met Mercedes aan het praten waren. Ze dachten allebei recht te hebben op een exclusieve samenwerking. Op donderdag 26 maart is de bom echter gebarsten toen de Duitse krant Süddeutsche Zeitung op haar website het dubbelspel van Daimler aan het licht bracht. Mercedes staat met de billen bloot en niemand weet hoe de onderhandelingen nu verder zullen verlopen.

Zwakke plek

Nu is dit soort bedrog niet uniek in de auto-industrie, maar wat het verhaal extra pijnlijk maakt, zijn de commentaren van insiders in het artikel van Süddeutsche Zeitung: de Duitse constructeurs geven zelf aan dat ze ondanks de technische verfijning van hun automodellen met een grote achterstand kampen op het vlak van software. “Op dit moment heeft Tesla, de concurrent uit de VS, een mijlengrote voorsprong,” zo schrijft de krant. Waarom slagen de Duitsers er met hun enorme financiële slagkracht niet in om hun achterstand in te lopen op een constructeur die amper 500.000 auto’s per jaar maakt? “Het is een absolute catastrofe. We geraken gewoon niet aan de juiste mensen”, zo verklapt een insider aan de krant. De broodnodige jonge IT’ers willen niet voor de auto-industrie werken, die in Duitsland veel van haar prestige is verloren door Dieselgate.

Driehoeksverhouding in Duitsland

ID.3

Nochtans heeft vooral Volkswagen heel dringend nood aan goede softwareontwikkelaars. Eind februari 2020 verscheen in het Duitse Manager Magazin een artikel over productieproblemen van de elektrische middenklasser ID.3 van Volkswagen. 20.000 exemplaren zouden op parkings wegkwijnen omdat de centrale software vol problematische bugs zou zitten. Volkswagen ontkende nadien expliciet de beweringen van Manager Magazin, maar Süddeutsche Zeitung rakelt het verhaal weer op en beweert dat de auto’s nog steeds immobiel zijn. “Het gaat niet geweldig. […] Bepaalde functies zullen pas na levering van de auto’s kunnen worden geactiveerd”, zo zegt een bron tegen de krant. Een andere insider is veel pessimistischer: “Deze zomer zullen we wel wat auto’s kunnen tonen, maar die knutselen we met de hand in elkaar om toch iets concreets te kunnen bieden. Met massaproductie heeft dit niets te maken”. Ter herinnering: om aan de Europese CO2-boetes te ontsnappen, zou Volkswagen dit jaar nog minstens 100.000 ID.3’s moeten kunnen leveren…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Süddeutsche Zeitung.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km