DriveNow: is België niet klaar voor de deelmobiliteit?

BMW’s deelwagendienst DriveNow blijft in België verlieslatend. De baas van het bedrijf geeft als verklaring dat er in ons land te veel bedrijfswagens zijn en dat het mobiliteitsbudget te beperkend is. Is ons land niet klaar voor de mobiliteit van ‘morgen’?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 augustus 2018

In de economische krant L’Echo bevestigt Christian Lambert, de baas van BMW-dochterbedrijf DriveNow Belgium, dat het free-floating deelwagensysteem in Brussel met financiële problemen kampt. Volgens de cijfers van onze collega’s zou DriveNow Belgium vorig jaar 3,5 miljoen euro verlies hebben geboekt, wat 900.000 euro meer is dan aanvankelijk gebudgetteerd. Bovendien zou het break-evenpunt niet in 2018 komen, maar binnen de huidige conjunctuur ten vroegste in 2020 haalbaar zijn.

Te veel bedrijfswagens?

Lambert zegt in het interview met het economische dagblad dat het hoge aantal bedrijfswagens in ons land mensen er niet toe aanzet om op zoek te gaan naar andere mobiliteitsoplossingen. Bovendien zouden deelwagenprojecten volgens hem moeten kunnen passen binnen het “mobiliteitsbudget”, ook voor privéverplaatsing in bijvoorbeeld het weekend, maar dat is vandaag niet het geval.

Toch een toekomst?

De CEO van DriveNow Belgium blijft echter geloven in de toekomst van een gedeelde mobiliteit bij ons. Hij zegt dat het systeem rendabel wordt zodra het 60.000 gebruikers telt. Sinds de lancering van het platform in 2016hebben zich ondertussen ongeveer 30.000 klanten ingeschreven.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km