Duitse groenen willen snelheidslimiet… maar niet voor EV’s

De Duitse groene partij blijft proberen om een snelheidsbeperking in te voeren op de onbeperkte Autobahn van het land en komt nu met een compromisvoorstel.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 februari 2020
  • Divers

In oktober 2019 probeerde de Duitse groene partij Die Grünen nog maar eens een wetsvoorstel goed te laten keuren dat een einde zou maken aan de snelwegen zonder snelheidsbeperking van het land. Het voorstel werd – heel voorspelbaar – met een grote meerderheid weggestemd. De groenen beseffen dat het draagvlak voor hun idee klein is in Duitsland en denken nu luidop na over een compromis. Dieter Janeck van Die Grünen zou elektrische auto’s wel nog ‘vollgas’ willen laten gaan. Al zou dat ook niet zomaar kunnen: de verkeerssturing moet veel intelligenter zodat de snelheidsbeperking enkel zou worden opgeheven bij rustig verkeer.

Toekomst

Janeck denkt zelfs al verder: in een toekomst waar voertuigen autonoom rijden, kan de snelheidsbeperking gerust wat losser. Als er geen mensen meer aan het stuur zitten die fouten kunnen maken, ziet hij geen reden waarom de zelfrijdende auto van de toekomst niet aan hoge snelheid over de Autobahn zou mogen rijden. De grootste tegenstander van de ideeën van Die Grünen is de Christendemocratische CSU. Die partij beweert dat er net minder verkeersdoden vallen op snelwegen zonder snelheidsbeperking en heeft een online petitie gelanceerd tegen een limiet, die al 62.000 handtekeningen heeft verzameld. Wetenschappelijk onderzoek in opdracht van de Duitse krant Der Spiegel heeft die bewering van de CSU echter naar de prullenmand verwezen: als het hele Duitse wegennet een snelheidslimiet zou hanteren, zouden bij onze Oosterburen jaarlijks 140 verkeersdoden minder vallen.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Der Spiegel.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km