Een voorschot te betalen bij je autolening: een goed idee?

Kennis is geld, en een beetje kennis van voorschotten kan je flink geld besparen. Daarom bekijken we autoleningen, en specifiek voorschotten. Ben je van plan te lenen voor een nieuwe of tweedehandsauto, dan is deze informatie onmisbaar!

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 27 juli 2017

De echte prijs

Dus je hebt besloten een auto te kopen. Zoals vele kopers heb je een lening nodig om de wagen te betalen, zelfs al is het een tweedehandswagen. Uiteraard wil je in die situatie niet onnodig geld verspillen. Kies daarom niet blind voor een standaardlening en maak een doordachte keuze.

Om aan een lening te beginnen voor de auto die je gekozen hebt, kun je best eerst overwegen hoeveel de auto precies kost. Vergeet niet de bijkomende kosten zoals belastingen, verzekeringen, onderhoud en zelfs brandstof. Op die manier weet je waar je aan begint en wat je nodig hebt.

Bij een autolening kun je gewoonlijk meer lenen dan het aankoopbedrag van de auto zelf. Vandaar dat je wellicht genoeg wil lenen, zodat je straks niet zonder geld komt te zitten en de auto daardoor niet eens kunt gebruiken.

Een voorschot betalen

Een auto in het geheel betalen is geen makkelijke stap. Het kost behoorlijk veel tijd om meer dan € 20.000 of zelfs meer dan € 30.000 te sparen. Zelfs als je genoeg geld hebt, is het niet zo fijn om het allemaal tegelijk uit te geven. Zo verlies je namelijk je buffer. Het is altijd handig om een redelijke som geld achter de hand te hebben voor wanneer je het echt nodig hebt.

Gelukkig is het wel vaak haalbaar om een voorschot te betalen. Dat bedraagt in het ideale geval zo’n 20% van het totaalbedrag. Bij een auto van € 26.000 (inclusief de eerder benoemde extra kosten) betaal je dan bijvoorbeeld alvast € 5.200. De resterende € 20.800 leen je. Je doet er dan goed aan om alle autoleningen te vergelijken en de meest voordelige uit te kiezen.

Bij een autolening van € 26.000 tegen een rentevoet van 2,50% met een looptijd van 36 maanden kun je bijvoorbeeld kiezen tussen de volgende opties:

·         Je betaalt geen voorschot en moet daarom uiteindelijk € 27.003 betalen, oftewel € 1.003 meer dan de koopwaarde van de auto.

·         Je kiest voor een voorschot van 20% en betaalt uiteindelijk 21.602 voor de lening plus het voorschot van 5.200, dus in totaal 26.802.

Met het voorschot bespaar je zo € 201 op de lening.

Een ander belangrijk voordeel van een voorschot is de zekerheid die je hebt. Je bezit al een groter onderdeel van het voertuig. Bij een ongeluk is de kans dan groter dat je verzekering de gehele lening dekt, waardoor je in ieder geval verlost bent van de verantwoordelijk om de lening te blijven betalen.

Het enige nadeel van een voorschot kan zijn dat je tijdelijk minder financiële ruimte hebt. Dat geldt alleen voor mensen die momenteel al krap bij kas zitten. Het gevaar is dan dat je vervolgens nog een lening of krediet nodig hebt om rond te komen, waardoor je meer betaalt dan wanneer je geen voorschot neemt. Het is daarom belangrijk om precies te weten hoe je ervoor staat voordat je een voorschot neemt. Aan jou de taak om te bepalen hoe groot het risico is dat je de komende tijd dringend geld nodig hebt.

Krediet gebruiken voor een voorschot

Er zijn verschillende manieren om het voorschot te betalen. Denk aan een simpele bankoverschrijving of een kredietkaart. Je limiet moet wel hoog genoeg zijn om het voorschot met krediet te betalen. Het voorschot is bovendien alleen voordelig als je genoeg geld op de bank hebt. Zo niet, dan kun je beter gaan voor een lening van het totaalbedrag.

Als je er bijvoorbeeld voor kiest om het voorschot met je kredietkaart te betalen en niet genoeg geld op de bank hebt, dan komt er helaas rente bovenop het gebruikte bedrag. Het bedrag dat je dan extra moet betalen zal hoger liggen dan de besparing van het voorschot.

Kort samengevat

Voorschotten zijn een slimme manier om te besparen op je autolening. Je hebt meer zekerheid en de lening is voordeliger. Alleen als je het voorschot niet kunt betalen, heeft het geen nut om het voorschot op een alternatieve manier te financieren. Voor degenen die maar nét genoeg geld hebben, is het risico wellicht iets te groot en is een goede planning cruciaal.

Dit artikel is geschreven door TopCompare.be in samenwerking met Vroom.be.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km