“Elektrische auto’s halen klimaatdoelstellingen, kleine benzines niet”

De prestigieuze technische universiteit MIT, het Massachusetts Institute of Technology, is niet opgezet met de manier waarop de Britse zakenkrant Financial Times onlangs over haar onderzoek naar de CO2-uitstoot van klassieke en elektrische auto’s berichtte. Dat lieten de onderzoekers weten aan de Britse krant.

  • Bervoets Wim
  • 22 november 2017
  • Sector

De Financial Times besteedde een uitgebreid artikel aan het MIT-onderzoek, dat de CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus van verschillende automodellen onder de loep nam en aftoetste tegen lokale klimaatdoelstellingen.

Daaruit bleek onder meer dat de Mitsubishi Mirage, een stadswagen op benzine, gedurende zijn hele levensduur minder CO2 uitstoot dan de Tesla Model S P100D. Het onderzoek en de bedenkingen die de Financial Times maakte bij het huidige beleid kwamen in heel wat media en ook bij ons aan bod.

Niet representatief

Jessica Trancik, Geoffrey Supran en Marco Miotti, de onderzoekers van het bewuste project, hebben nu aan de Financial Times laten weten dat de krant naar een tendentieus voorbeeld zocht, waarbij één auto met klassieke verbrandingsmotor wordt vergeleken met één elektrische auto in één bepaalde streek.

“De Tesla vergelijken met de Mitsubishi is appelen met peren vergelijken”, zeggen de onderzoekers. “De vergelijking is ook alleen van toepassing op de Amerikaanse Midwest, waar energieproductie nog zeer CO2-intensief is en de CO2-uitstoot bij de elektriciteitsproductie vaak dubbel zo hoog is als in Europa”.

Ten slotte kijkt de Financial Times alleen naar het huidige beleid. “Na verloop van tijd zal elektriciteitsproductie groener worden en de kloof tussen elektrische en verbrandingsmotoren groter worden. Daardoor kunnen elektrische auto’s de klimaatdoelstellingen halen op een manier die benzines niet kunnen”, besluiten de auteurs.

“Huidige beleid is risicovol”

De Financial Times zegt dat het de vergelijking gebruikte om de risico’s van het huidige beleid aan te tonen. “Een bepaalde technologie bannen ten voordele van een andere zonder dat de infrastructuur is aangepast of er voldoende onderzoek naar gedaan is, kan kortzichtig zijn”, antwoordt de krant.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km