Extreme gebruikskosten: de exotische Mazda Cosmo

Dit is de voorganger van de RX-7 en RX-8, en de eerste Mazda met wankelmotor. Vandaag is hij zeldzaam, maar nog steeds bijzonder charmant.

  • Piette François
  • 19 december 2017

De NSU Spider en Mazda Cosmo zijn de allereerste auto’s in de geschiedenis met wankelmotor, genoemd naar zijn bedenker, Felix Wankel. In 1964 toonde Mazda een prototype op het salon van Tokio, dat de komst van een sportwagen met wankelmotor aankondigde. Maar het duurde nog drie jaar voor die volledig klaar was. In 1967 ging de productie van start.

Traag tempo

Het productietempo lag niet bepaald hoog: niet meer dan één auto per dag. Daar was een reden voor: de ongewone technische specificaties voor die tijd. De wankelmotor was weliswaar 982 cc groot, maar produceerde 110 pk bij een destijds astronomisch toerental van 7.000 tpm.

Evoluties

Al snel onderging de Mazda enkele evoluties: in 1968 verscheen er een tweede versie van de Cosmo. Die kreeg een vijfversnellingsbak, langere wielbasis en motor met 130 pk. Ondanks die specificaties kon de Mazda niet veel klanten overtuigen: tussen 1967 en 1972 werden er minder dan 1.200 auto’s gebouwd.

Vandaag

Je moet al echt een Mazda-fan zijn om een Cosmo te willen. Eerst en vooral omdat er maar een beperkt aantal van gebouwd is, dus een Cosmo vinden is geen eenvoudige opgave. Daarna omdat de prijzen niet van de minste zijn: minstens € 80.000. Ten slotte heeft deze Japanner een specifiek onderhoud nodig en zijn specialisten dun gezaaid. Net als voor elke zeldzame auto zijn onderdelen zo goed als onvindbaar en heb je voor een restauratie een gigantisch budget nodig.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km