Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Dit is de voorganger van de RX-7 en RX-8, en de eerste Mazda met wankelmotor. Vandaag is hij zeldzaam, maar nog steeds bijzonder charmant.
De NSU Spider en Mazda Cosmo zijn de allereerste auto’s in de geschiedenis met wankelmotor, genoemd naar zijn bedenker, Felix Wankel. In 1964 toonde Mazda een prototype op het salon van Tokio, dat de komst van een sportwagen met wankelmotor aankondigde. Maar het duurde nog drie jaar voor die volledig klaar was. In 1967 ging de productie van start.
Het productietempo lag niet bepaald hoog: niet meer dan één auto per dag. Daar was een reden voor: de ongewone technische specificaties voor die tijd. De wankelmotor was weliswaar 982 cc groot, maar produceerde 110 pk bij een destijds astronomisch toerental van 7.000 tpm.
Al snel onderging de Mazda enkele evoluties: in 1968 verscheen er een tweede versie van de Cosmo. Die kreeg een vijfversnellingsbak, langere wielbasis en motor met 130 pk. Ondanks die specificaties kon de Mazda niet veel klanten overtuigen: tussen 1967 en 1972 werden er minder dan 1.200 auto’s gebouwd.
Je moet al echt een Mazda-fan zijn om een Cosmo te willen. Eerst en vooral omdat er maar een beperkt aantal van gebouwd is, dus een Cosmo vinden is geen eenvoudige opgave. Daarna omdat de prijzen niet van de minste zijn: minstens € 80.000. Ten slotte heeft deze Japanner een specifiek onderhoud nodig en zijn specialisten dun gezaaid. Net als voor elke zeldzame auto zijn onderdelen zo goed als onvindbaar en heb je voor een restauratie een gigantisch budget nodig.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!