F1 GP Brazilië 2023: 5 dingen die we hebben geleerd

Het ouderwetse circuit van Interlagos zorgde voor ouderwetse spanning tijdens de Grote Prijs van Sao Paulo. Wat hebben we geleerd van deze nagelbijter?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 06 november 2023
  • Divers

1. Sprint vol actie

Waar we na de F1-race in de Verenigde Staten nog schreven dat niet elk weekend een sprintweekend moet zijn, bewijst Brazilië dat dit nieuwe format wel degelijk voor entertainment kan zorgen. Hoewel Verstappen (Red Bull) polezitter Norris al na de eerste bocht wist te verschalken, bleef de McLaren binnen handbereik. Maar de hele grid leek verwikkeld in een strijd, met de twee Aston Martins die hun zwakke kwalificatie probeerden goed te maken, Verstappens teamgenoot Pérez die enkele gewaagde inhaalmanoeuvres maakte en zelfs de twee AlphaTauris zagen er snel uit tijdens de sprint, waarbij Tsunoda nog drie kostbare puntjes wist te verzamelen.

2. Aston Martin terug op het podium

En over Aston Martin gesproken: het Britse team lijkt eindelijk terug op dreef te zijn, na een tegenvallende periode sinds de zomerstop. De reden waarom ze weer zo competitief waren in Brazilië? Updates die zijn... weggehaald van de auto! Het team heeft ontdekt dat niet alle nieuwe onderdelen even goed werkten, waardoor het voor een combinatie van oud en nieuw is gegaan. Een beslissing die duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen, want Alonso wist uiteindelijk als derde te finishen, na meer dan 10 ronden Pérez achter zich te houden en met een voorsprong van amper 0,053 seconden aan de streep!

3. De oude Pérez is terug

Een opmerking van de commentatoren tijdens de race: de oude Pérez is terug. De Mexicaan leek inderdaad zijn zelfvertrouwen te hebben teruggevonden in zijn Red Bull. Hoewel zijn kwalificaties nog niet helemaal op peil stonden in Brazilië (3e in de sprint, 9e in de race), deinsde hij er niet van terug om enkele straffe inhaalmanoeuvres te laten zien tijdens beide races. En het resultaat mag er zijn: 3e in de sprint, en op ei zo na nog een podium tijdens de race, al stak sluwe vos Alonso daar een stokje voor. Wat niet wegneemt dat Pérez en Alonso ronde na ronde prachtig racewerk lieten zien, zonder botsingen en op het scherpst van de snee. Daarmee lijkt Pérez zijn tweede plek in het kampioenschap weer iets veiliger, vooral omdat...

4. Mercedes liet het afweten

Hoewel Mercedes in 2022 en in 2021 nog de GP van Brazilië wist te winnen, was het ooit zo dominante team dit jaar nergens vergeleken met de rest. Hamilton en Russell leken geen snelheid te hebben in een rechte lijn, en ook hun banden sleten sneller dan die van hun rivalen. Met als gevolg dat ze genoegen moesten nemen met een 4e en 7e plek in de sprint, en een 8e plek in de race voor Hamilton, met Russell die uitviel in ronde 57. En dat is slecht nieuws voor beide kampioenschappen, want Hamilton komt zo op 32 punten van Pérez te staan bij de piloten met nog twee races te gaan, terwijl Ferrari op 20 punten nadert in het constructeurskampioenschap. Al was het ook bij de Italianen geen droomweekend.

5. Problemen met de Ferrari-motor?

Drama nog voor het begin van de race op zondag, want Charles Leclerc (Ferrari) crashte al tijdens de opwarmronde. Op de teamradio had hij het over een hydraulisch probleem, maar later bleek het de motor zelf geweest te zijn, waardoor de achterwielen blokkeerden. Teamgenoot Sainz kon wel gewoon de race uitrijden en leek ook wat snelheid te hebben, nadat hij een zwakke start wist goed te maken met enkele mooie inhaalmanoeuvres. Maar bij Alfa Romeo, een klantenteam van Ferrari, was het een weekend om te vergeten: beide auto’s moesten opgeven tijdens de race met motorproblemen, al wou het team niet vertellen wat er precies misliep. Laten we hopen dat het probleem zich niet verderzet in Las Vegas en Abu Dhabi...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km