F1 GP Italië 2023: 5 dingen die we hebben geleerd

De Grote Prijs van Italië zorgde de laatste jaren voor heel wat verrassingen. En hoewel Verstappen voor de 10e keer op rij wist te winnen, was het toch een nagelbijter van een race.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 04 september 2023
  • Divers

1. Verstappen was bijna uitgevallen

Hoewel Max Verstappen na een bittere strijd met de Ferrari van Carlos Sainz de koppositie wist te behalen en de leiding nooit meer weggaf, was het op het einde toch vrij spannend voor de recordjager. Vanwege de bloedhete temperaturen op het circuit moest hij de laatste 4 à 5 ronden vaart minderen om zijn auto niet te oververhitten. Een voorzorg die enkel mogelijk was dankzij de 11 seconden voorsprong die hij had op teamgenoot Pérez, die al net zoveel moeite had om de Ferrari’s in te halen voor de tweede plek. 

2. Wat is er gebeurd met Sargeant en Ocon?

Vanwege alle spanning bovenaan het klassement tijdens de race, vergat de TV-regisseur af en toe de rest van het peloton te tonen, waardoor enkele vreemde wendingen onopgemerkt bleven. Zo kreeg Logan Sargeant (Williams) een straftijd van 5 seconden voor een botsing met Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en viel Esteban Ocon (Alpine) uit aan het einde van de race – twee incidenten die totaal niet   te zien waren in de uitzending, of zelfs besproken werden door de commentatoren. Ocon moest trouwens stoppen vanwege een probleem met zijn stuur.

3. Ferrari heeft de Tifosi niet teleurgesteld

Een polepositie voor Carlos Sainz, een moedige strijd met de Red Bulls en op het einde nog een spannend gevecht tussen de twee teamgenoten onderling: Ferrari heeft voor de nodige spanning gezorgd tijdens zijn thuisrace. Spanning die een paar keer bijna uitliep in een catastrofe, wanneer Charles Leclerc een paar keer tot het uiterste ging om Sainz te proberen inhalen in de laatste ronden, maar uiteindelijk wisten de rode bolides (met een speciale kleurstelling voor de race op Monza) in één stuk op de derde en vierde plek te finishen. Een goed resultaat, waardoor Ferrari over Aston Martin klimt naar de derde plek in het constructeurskampioenschap, en waarmee duidelijk wordt dat er geen eerste en tweede piloot is in het Italiaanse team.

4. Lawson houdt het hoofd boven water

Vorig weekend moest Liam Lawson in allerijl invallen voor Daniel Ricciardo bij AlphaTauri, nadat de Australiër zijn hand brak in een botsing tijdens de eerste vrije training. De 21-jarige Nieuw-Zeelander moest dus op een dag tijd op snelheid in een F1-wagen, en dat tijdens een regenachtige race op een van de smalste circuits op de kalender. Toch hield hij het hoofd koel en reed hij de race uit op een respectabele 13e plek, vlakbij teamgenoot Tsunoda. De GP van Italië was dan een minder grote uitdaging, met een relatief simpel circuit en mooi weer, maar toch is zijn 11e plaats opnieuw een knap resultaat. Maakt Lawson de F1-paddock warm voor een zitje volgend jaar, net zoals Nyck De Vries dat deed toen hij moest invallen voor Alex Albon in 2022?

5. Ging Aston Martin niet elke race op het podium eindigen?

In juni claimde Fernando Alonso (Aston Martin) nog dat de GP van Spanje de laatste race zou worden waar Aston Martin niet op het podium eindigt in 2023. Drie maanden later eindigde hij op een negende plek in Italië, met teamgenoot Lance Stroll als 16e. Het is duidelijk dat Aston Martin zijn momentum heeft verloren sinds het begin van het seizoen, terwijl Mercedes en McLaren net grote sprongen hebben gemaakt dankzij hun updates. En hoewel Alonso in Nederland nog een fenomenale tweede plek wist te behalen dankzij een perfecte regenstrategie, lijkt zijn team in normale omstandigheden gedegradeerd naar het middenveld.  

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km