F1 Japan GP 2024: 5 dingen die we hebben geleerd

De Formule 1-race van Japan 2024 was een rollercoaster voor verschillende teams. Tsunoda in de punten en Ricciardo in de muur, maar wat hebben we nog geleerd?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 08 april 2024
  • Divers

1. Kopzorgen voor Williams

Weet je nog, toen Williams wegens een gebrek aan reservechassis maar één auto kon inzetten in de GP van Australië na de crash van Albon? Dit weekend zal de onderdelenvoorraad geen deugd hebben gedaan. Sargeant crashte op vrijdag tijdens de vrije trainingen, en Albon werd in de tweede bocht al uit de race gekegeld door Ricciardo. Sargeant ging zelfs nog eens van de baan aan het einde van de race, maar wist gelukkig de muur te vermijden. Het risico bestaat nu dat Williams niet voldoende onderdelen heeft om twee auto’s klaar te maken voor de volgende race in China. En mogen we een kleine voorspelling doen? Sargeant keert volgens ons niet terug naar de F1 in 2025...

2. Gemenge gevoelens voor RB

Het was een belangrijke race voor Yuki Tsunoda (RB), die op Suzuka zijn thuispubliek mocht entertainen. Missie geslaagd: na een bijzonder chaotische race, met tal van verschillende strategieën door de hoge bandenslijtage, wist hij als tiende over de streep te rijden, als eerste Japanner in 12 jaar die scoort in zijn thuisrace. Voor Ricciardo was het een minder goed weekend. Hij kwalificeerde op minder dan een tiende van zijn teamgenoot, maar had in de tweede bocht dus niet gezien dat Albon langszij was gekomen. De Australiër zou al een ultimatum hebben gekregen om te presteren, deze onhandige crash zal zijn kansen geen deugd hebben gedaan...

3. Ferrari had een goede strategie!

Ferrari staat er de laatste jaren om bekend regelmatig snel genoeg te zijn voor een podium, om het dan grondig te verpesten met een verkeerde strategie. En na een matige kwalificatie van Sainz en Leclerc waagden de Italianen het er opnieuw op: Leclerc moest zijn mediums zo lang mogelijk in leven houden, en Sainz schakelde ook niet zo snel over naar de harde banden. We verwachtten al dat de rode auto’s genadeloos ingehaald zouden worden, maar dat was niet het geval! De Ferrari was duidelijk zuiniger op zijn banden dan de McLaren, en Sainz en Leclerc eindigden netjes op plaats 3 en 4. Het is eens iets anders.

4. Sauber zkt. mechaniciens 

Heb je een beetje mechanisch talent, dan denken we dat je bij Sauber terecht kan. Het gifgroene team lijkt het te zijn verleerd hoe ze een pitstop moeten doen. Na de vorige races verschillende keren tientallen seconden te doen over een pitstop die er normaal maar 2,5 zou moeten duren, was er deze race verbetering te zien: Bottas en Zhou moesten nog maar 4 à 5 seconden wachten op een setje banden... Niet dat het daarna koek en ei was, want Zhou moest uiteindelijk opgeven wegens versnellingsbakproblemen. Zouden ze bij Sauber al uitkijken naar het geld van Audi?

5. Pérez komt dichter in de buurt

Met alle chaos in het middenveld zouden we haast vergeten dat er ook nog twee Red Bulls meedoen in het F1-kampioenschap. Verstappen startte, zoals elke race dit jaar, vanop polepositie en gaf zijn plek niet meer af – maar dat zijn we intussen wel gewoon. Opvallender was dat Sergio Pérez wel heel dicht in de buurt kwam tijdens de kwalificaties, en daardoor zich niet meer moest opwerken tijdens de race. De Mexicaan zegt hierdoor ook meer zelfvertrouwen te hebben gekregen voor de komende races. Dat betekent natuurlijk ook dat het kampioenschap nog wat minder spannend kan worden... We zullen het zien in China, dat voor het eerst sinds de coronapandemie terug op de kalender staat van 19 tot 21 april!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km