F1 Qatar GP 2023: 5 dingen die we hebben geleerd

Het was een uniek raceweekend in Qatar, met een intens heet circuit dat de piloten en banden tot hun uiterste dreef, en met Verstappen die zijn derde wereldtitel vierde. Dit is wat we nog hebben geleerd.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 09 oktober 2023
  • Divers

Verstappen kampioen

Max Verstappen werd voor de derde keer als wereldkampioen gekroond op zaterdag, toen teamgenoot Sergio Pérez in de grindbak belandde tijdens de sprintrace en daarmee statistisch gezien geen aanspraak meer kon maken op de titel. Bijzonder, want enkel Verstappens schoonvader Nelson Piquet wist tot nu toe zijn drie titels op een zaterdag te winnen. Daarmee schuift Verstappen aan in hetzelfde rijtje als Piquet, Lauda, Seward, Brabham en niemand minder dan Ayrton Senna, en dat op de prille leeftijd van 26 jaar. 

De dominantie van Verstappen in cijfers

Het zou verkeerd zijn om te zeggen dat Red Bull dominant is in 2023. Correcter is om te zeggen dat Verstappen dominant is, want Pérez heeft met vijf raceweekens te gaan een achterstand van 209 punten opgebouwd. Het recordverschil aan het einde van een seizoen staat op 155 punten, met Vettel (Red Bull) tegenover Alonso (Ferrari) in 2013... Verstappen heeft ook Vettels record van meeste ronden aan de leiding gebroken (739), met opnieuw nog steeds vijf GP’s te gaan! Qatar was de 14e opeenvolgende race die Verstappen heeft gewonnen vanop pole, opnieuw een record. En dan zijn er nog een aantal records die de Nederlander kan breken dit jaar: meeste podiums (18), meeste zeges (15) en het hoogste aantal punten (454).

Een slopende race

Het opnieuw aangelegde Losail-circuit in Qatar toonde zich destructief voor zowel de piloten als hun bolides. Vanwege de uitzonderlijk hoge impact van de kerbs op de banden legde de FIA een limiet van 18 ronden per bandenset op tijdens de race, wat de facto een minimum van 3 pitstops oplegde aan iedereen. Desondanks was dit niet de race met het grootste aantal pitstops – dat record blijft bij de wisselvallige race op Zandvoort in augustus

Maar ook de hitte van de woestijn had zijn impact op de piloten, met Logan Sargeant (Williams) die moest opgeven voor het einde, en tal van andere piloten die na afloop amper uit hun auto’s raakten vanwege de extreme uitdroging. Verschillende piloten hadden medische verzorging nodig, en ook Lance Stroll (Aston Martin) gaf na afloop toe dat hij soms bijna het bewustzijn verloor achter het stuur. Iets waar de FIA en de F1 duidelijk rekening mee zal moeten houden voor een volgende race in het Arabische emiraat.

Chaos door straftijden

Die onmogelijkheid om te concentreren vanwege uitdroging was ook de uitleg die Lance Stroll gaf over zijn twee straftijden als gevolg van meerdere ‘track limits’-inbreuken, waarbij de vier wielen van zijn wagen buiten de witte grenslijnen van het circuit belandden. Maar Stroll was niet eens de grootste misdoener, want ook Alexander Albon (Williams) kreeg 10 seconden straftijd, terwijl Sergio Pérez en Pierre Gasly (Alpine) in totaal 15 seconden aan hun racetijd kregen toegevoegd. Het maakte het in ieder geval een chaotische race om te proberen volgen, bovenop alle verplichte pitstops.

Hamilton begaat een zeldzame fout

Het was ook chaos aan de start, toen Lewis Hamilton (Mercedes) een supersnelle start maakte vanop de derde plek, alvorens te weinig ruimte te laten voor teamgenoot George Russell in de eerste bocht. Een botsing was dan ook onvermijdelijk, met Hamilton die aan het kortste eind trok en moest opgeven. Russell had schade, maar wist uiteindelijk nog als vierde te finishen. Het is een zeldzame fout voor Hamilton, die nog maar voor de zesde keer in zijn carrière van 327 races in de eerste ronde moest opgeven als gevolg van een crash. In Japan clashten beide Mercedes-piloten trouwens ook al... het begin van een nieuwe rivaliteit als Mercedes weer aan de top komt?

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km