MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Dit weekend wordt er voor het eerst in 41 jaar geracet in Las Vegas, maar de Formule 1 lijkt een aantal zaken over het hoofd te hebben gezien. Zoals het weer, bijvoorbeeld...
Voor het eerst sinds 1982 strijkt het Formule 1-circus dit weekend weer neer in Las Vegas. Maar waar er in 1981 en 1982 gekozen werd voor een speciaal aangelegd circuit op de parkings van Caesars Palace, gaat de F1 nu all the way met een stratencircuit dat ook de iconische Strip omvat. Het wordt ongetwijfeld een unieke voorlaatste race van 2023, maar niet enkel door de iconische locatie. Er blijven namelijk nog een aantal vraagtekens over, die enkel tijdens de race beantwoord zullen worden...
Hoewel Las Vegas in de woestijn ligt, en het ook in november nog meer dan 20 graden wordt overdag, wordt er ’s nachts gereden om de overlast te beperken in de stad en om het nachtleven te volgen waar Las Vegas zo bekend om staat. Een probleem: zodra de zon ondergaat, koelt het enorm af in de woestijn. Er worden dan ook temperaturen voorspeld tussen 6 en 10 graden Celsius tijdens de race, wat veel kouder is dan tijdens elke andere race van het jaar.
“Daar hadden we eigenlijk niet aan gedacht”, geeft ex-F1 sportief directeur Ross Brawn toe, die tot in 2022 aan het roer stond, toen de deal met Las Vegas werd afgesproken. Teams zullen dus rekening moeten houden met het feit dat de banden meer tijd nodig zullen hebben om op te warmen, al stuurt Pirelli zijn zachtste banden op naar de gokstad.
Nog een potentieel probleem: de uitgang van de pitlane zit pal op de apex van de eerste bocht, wat betekent dat piloten die net een pitstop hebben gemaakt, direct op de racelijn weer op het circuit komen. Tel daarbij het probleem met de koude banden op, en je zit met potentieel gevaarlijke situaties.
Naast de praktische problemen heeft de F1 ook te maken met wat weerstand van de lokale bevolking en de plaatselijke horeca. Om te beginnen moest er een nieuwe laag asfalt komen op de 6,2 km lange omloop, wat voor heel wat verkeershinder zorgde. Daarnaast werden er bomen omgehakt langs de Strip om het zicht te verbeteren, en zijn de bruggen over de Strip afgeplakt om te verhinderen dat er mensen zouden verzamelen om ‘gratis’ naar de race te kijken.
En over de prijzen gesproken: aanvankelijk moest je nog zo’n 2.000 euro betalen om tijdens de race in de tribunes te mogen zitten, vandaag betaal je nog ‘maar’ een dikke 1.200 euro. Sterker nog: er zijn nog steeds heel wat tickets te vinden, die steeds goedkoper worden verkocht om de lege zitjes te vullen. Is de F1 te hebberig geweest? Of komt het allemaal wel goed tegen de race? Na dit weekend zullen we het weten... met natuurlijk onze nabespreking op maandag!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.