Renault
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
Revolutie bij Ferrari: de atmosferische V8-motor die tot 9.000 tr/min haalde, behoort tot het verleden. De facelift van de 458 Italia gaat diep: het interieur, de motor en het design zijn nieuw. Hij krijgt ook een nieuwe naam: 488 GTB.
Het hart van elke Ferrari is natuurlijk de motor. De 4.5 V8 met 570 pk bij 9.000 tr/min gaat met pensioen. De CO2-uitstoot van 307 g speelt daar een grote rol in. De downsizingtrend treft ook Ferrari, dat het huidige blok vervangt door een 3.9 V8 biturbo. Die is kleiner, maar nog krachtiger: 670 pk. Hij draait weliswaar lagere toerentallen maar levert zijn vermogen bij 8.000 tr/min, uitzonderlijk hoog voor een turbomotor.
Het koppel is ingewikkelder. Ferrari spreekt over een constante waarde van 760 Nm, maar uitsluitend in de zevende versnelling. Ferrari beoogde een auto die gemakkelijk en geleidelijk rijdt en beperkte daarom het koppel in de lagere versnellingen. Het doel? De kracht op een zachte manier afleveren en toch stevig uit de hoek komen wanneer je in de toeren klimt. Je laat de Ferrari gewoon doen: de elektronica regelt alles. Liefhebbers van het wilde gebrul van de atmosferische V8, weet dat Ferrari ook voor de nieuwe motor een speciale ‘soundtrack’ heeft ontwikkeld.
Tegen de chronometer overtreft de 488 GTB de 458 Italia: 3 seconden van 0 tot 100 km/u, 8,3 seconden van 0 tot 200 km/u en een topsnelheid van meer dan 330 km/u. Dankzij twee turbo’s gaan de paarden nog sneller steigeren. De CO2-uitstoot daalde tot 260 g/km, met een verbruik van 11,4 l/100 km. Die twee waarden rechtvaardigen de keuze van Ferrari voor turbo’s.
Ferrari voegde enkele stijlkenmerken van de 308 GTB toe en profiteerde van de gelegenheid om de stroomlijn van de coupé te herzien. Dankzij enkele bewegende elementen biedt de 488 GTB meer aerodynamische grip, terwijl de luchtweerstand wordt verminderd.
Het interieur werd volledig opnieuw vormgegeven. Het oogt moderner en is volledig naar de bestuurder gericht. Behalve de toerenteller zijn alle instrumenten digitaal. Ferrari denkt ook aan de ergonomie en vernieuwde de bediening. De richtaanwijzers bedien je trouwens nog altijd met twee knoppen aan het stuurwiel. Een idee dat van veel fantasie getuigt, als je het ons vraagt.
De 488 GTB is een driftmachine en gebruikt opnieuw het driftcontrolesysteem Slip Slip Control, dat verfijnd werd om preciezer en minder opdringerig tussenbeide te komen. Volgens Ferrari werd het weggedrag stabieler.
De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.
De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!
Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!
Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!