Fiscale hervorming: de 3 slechte keuzes van de regering-Michel op vlak van groene mobiliteit

De hervorming is onnodig streng en radicaal anti-ecologisch. Eigenaars van plug-inhybrides betalen er voornamelijk de kosten van. Deze nieuwe fiscale hervorming wordt een gepeperde rekening voor wie hoopte te profiteren van de fiscale voordelen van een plug-inhybride.

  • Piette François
  • 18 oktober 2017
  • 1.310 weergaven

De krant L’Echo kon het wetsontwerp inkijken dat het VAA (voordeel alle aard) en de fiscale aftrekbaarheid van auto’s zal beperken. De wet zou vanaf 2020 in werking treden, maar zal betrekking hebben op alle auto’s die sinds 1 januari 2018 zijn ingeschreven. Als je dus een plug-inhybride hebt besteld die na die datum wordt geleverd, ben je er dus aan voor de moeite. Of je moet uitwijken naar dealerstocks of… diesels.

1. Zowat alle plug-inhybrides worden duurder

Het principe is eenvoudig. De regering zet de jacht in op wat ze “fake hybrides” noemt. Auto’s die volgens de regering speciaal ontworpen zijn voor de fiscale voordelen. De nieuwe regel baseert zich op de verhouding tussen de grootte van de batterij en het gewicht van de auto. Als die verhouding gelijk is aan of groter dan 1 kWh per 100 kilogram, profiteert de auto van voordelen op basis van zijn uitstoot. Als de verhouding kleiner is, dan zal de auto even zwaar worden belast als zijn equivalent met verbrandingsmotor (de regering bepaalt trouwens dat equivalent). Als er geen equivalente versie is, wordt de uitstoot vermenigvuldigd met drie.

In de praktijk heeft dat een gigantisch effect op zowat alle plug-inhybrides. Een auto van twee ton moet dus een batterij van 20 kWh hebben om aftrekbaar te blijven. Dat is nooit het geval: de gemiddelde batterij is iets minder dan 10 kWh sterk, het gewicht net iets boven twee ton. Een Mercedes GLC 350e zal niet langer 100% fiscaal aftrekbaar zijn, maar 75%. Het jaarlijkse voordeel alle aard stijgt van € 1.913 naar € 5.021. Een BMW X5 xDrive40e krijgt nog een groter verschil: zijn jaarlijkse VAA stijgt van € 2.580 naar € 8.301. De aftrekbaarheid daalt van 90% naar 60%.

Toegegeven, heel wat klanten kopen een hybride om van de premies te profiteren en gebruiken hun auto niet optimaal door hem niet zo vaak mogelijk op te laden. Een chauffeur die dat wel doet en die dagelijks niet meer dan 50 kilometer rijdt (een afstand die de meesten onder ons ook niet halen) kan daardoor wel een verbruik halen van minder dan 5 l/100 km. We begrijpen de redenering van de regering wel, die deze dure pk-monsters met een “groen geweten” wil aanpakken. Toch is het in een tijd waarin iedereen moord en brand schreeuwt over de diesel niet aangewezen om hybrides en verbrandingsmotoren op dezelfde manier te behandelen. Gelukkig raakt de regering niet aan de niet-oplaadbare hybrides zoals de Toyota Prius.

2. Elektrische auto’s worden strenger bestraft

De aftrekbaarheid van elektrische auto’s daalt van 120% naar 100%. Het verschil tussen een 100% elektrische auto en een niet-oplaadbare hybride (zoals de Toyota C-HR) bedraagt daardoor nog maar 10%. Een klein verschil om het gebrek aan rijbereik, de laadbeperkingen en de hoge prijs van elektrische auto’s te compenseren.

3. De regering biedt geen alternatief

Welke keuze heeft de klant dan nog? De keuze tussen elektrische auto’s die nog te duur zijn en nog steeds een te beperkt rijbereik hebben, en plug-inhybrides die de regering nu in het vizier neemt. De gemiddelde chauffeur moet dus bijna zijn toevlucht nemen tot auto’s met… verbrandingsmotor. Een toppunt voor een maatschappij die verbrandingsmotoren wil uitfaseren wegens te hoge uitstoot. Wallonië wil bijvoorbeeld de diesel bannen tegen 2030, Vlaanderen wil uitstootneutrale auto’s tegen 2035. Een samenhangend beleid ontbreekt dus. En het openbaar vervoer heeft de oplossing helaas ook niet.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: L'Echo.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De nieuwe Porsche Cayenne: dit weten we al

De derde generatie van de Cayenne krijgt in de lente een update. Dit is wat we er nu al over weten.

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

Geflopt model: de Reliant Scimitar SS1, een vergeten zonderling

In de moderne autogeschiedenis bekleedt Reliant een heel bijzonder plaatsje. Nadat het merk naam had gemaakt met auto's op drie wielen, en later met mooie shooting brakes in kunststof, beslist het om te investeren in roadsters. We schrijven begin jaren '80 en – op papier althans – lijkt dat een geweldig idee!

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

BMW X5 en X6, verlichte neus en meer rijbereik

De elektrificatie wordt naar een hoger niveau getild, met plug-in hybrides die een elektrisch rijbereik bieden van meer dan 100 km.

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Top 10 van de populairste elektrische auto’s in Europa

Twee modellen van hetzelfde Amerikaanse merk domineren afgetekend het klassement van de verkoop van elektrische auto’s op het Oude Continent.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km