Audi
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Een V8 van 800 pk, actieve aerodynamica, een koetswerk uit carbon, semi-actieve ophanging, ... Het enige doel van deze Mustang GTD is om sneller op het circuit te gaan. Toch is hij nog steeds straatlegaal, maar hij kost wel 300.000 dollar!
Dit is wat er gebeurt als een klein team binnen Ford besluit om na de uren door te werken met als doel de snelste Mustang ooit te bouwen... En het doel is zo te zien behaald, want dit is de Ford Mustang GTD! In tegenstelling tot een zekere Golf met dezelfde badge, zit er geen viercilinder dieselmotor onder de kap, maar een drukgevoede V8 van 800 pk! Een 5,2 liter grote motor die wordt gekoppeld aan een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen, die je via 3D-geprinte titanium schakellepels bedient. Maar zijn motor is misschien wel het minst interessante aan de Mustang GTD.
Deze Ford Mustang GTD haalt zijn inspiratie rechtstreeks uit de racerij, moest het je nog niet opgevallen zijn. Hij werd ontworpen met als doel "sneller te gaan dan de racewagen waarop hij is gebaseerd en daarmee de snelste Mustang ooit te worden". Ford hoopt dat dit monster de 20,8 km en 73 bochten van de Nürburgring kan afleggen in minder dan 7 minuten. Daarmee zou het zelfs een van de snelste straatauto's aller tijden zijn op het beroemde circuit.
Om de rondetijden te verbeteren heeft de Amerikaan, naast zijn 800 pk, een koetswerk uit koolstofvezel en enkele gigantische actieve aerodynamische opzetstukken met onder meer een DRS-functie. Inderdaad, net als in de F1. Hij is ook voorzien van 20 inch gesmede lichtmetalen velgen, of zelfs magnesium velgen als optie, met 325 mm brede semislicks vooraan en 345 mm achteraan.
De kofferruimte wordt volledig ingenomen door het semi-actieve systeem voor de ophanging. Om maar te zeggen dat deze Mustang aan het asfalt moet kleven. De enige laadruimte is te vinden achter de Recaro-kuipzetels, op de plek van de achterbank, die Ford heeft verwijderd om nog enkele kilo's te besparen. En om weer tot stilstand te komen, kan de Mustang GTS rekenen op koolstofkeramische remschijven van Brembo.
We hebben het beste nieuws voor het einde bewaard, want hoewel hij ontworpen is om zo snel mogelijk te zijn op het circuit, is deze Mustang GTD nog steeds straatlegaal! Ford is nog niet zeker hoeveel exemplaren het wilt bouwen, maar de productie zou beperkt moeten blijven en eind 2024 van start gaan, of misschien zelfs pas begin 2025. Ook de prijzen liggen nog niet helemaal vast, maar Ford kondigt alvast een vanafprijs aan van ongeveer 300.000 dollar!
Ben jij op zoek naar een Ford Mustang? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Mustang-zoekertjes nu hier:
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...