Frankrijk voert belasting op gewicht van auto’s in

De Grondwettelijke Raad van Frankrijk heeft zich uitgesproken in het voordeel van de “gewichtsmalus”. Maar wat houdt die concreet in?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 30 december 2020
  • Sector

Bepaalde Franse parlementsleden en senatoren hadden hun bedenkingen geuit rond het recente voorstel voor een gewichtsmalus van de dienst Financiën, maar de Grondwettelijke Raad heeft uiteindelijk toch beslist dat hij er komt. Hij vervangt niet de bestaande CO2-malus, maar komt er bovenop, en dat vanaf januari 2022.

Hoe werkt het?

Het principe is eenvoudig: alle voertuigen van meer dan 1,8 ton worden hoger belast. Bovenop de CO2-malus zullen eigenaars 10 euro betalen per kilo extra vanaf de eerste inschrijving van het voertuig. De Franse regering meldt echter wel dat er een plafond komt op het bedrag om te vermijden dat de som van beide malussen hoger oploopt dan het maximum dat eerder werd bepaald voor de CO2-malus, met name 40.000 euro in 2022, 50.000 euro in 2023 enzovoort.

Uitzonderingen

Toch hangt niet iedereen dezelfde belasting boven het hoofd. Voertuigen die als ‘ecologisch’ worden gezien, ontsnappen er namelijk aan. Elektrische auto’s, plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van minstens 50 kilometer en waterstofwagens worden niet extra belast, ongeacht hun gewicht. En net zoals deze ‘groene’ modellen zullen ook voertuigen die zijn aangepast voor personen met een beperkte mobiliteit en die een rolstoel moeten kunnen vervoeren niet worden getroffen. Een laatste tolerantie is dat gezinnen met minstens 3 kinderen een tolerantie van 200 kilo per kind krijgen voor voertuigen met minstens 5 zitplaatsen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Dacia Duster (2024): kleine Bigster

Dacia Duster (2024): kleine Bigster

De Dacia Duster is terug voor een derde generatie. Deze keer krijgt hij een stoere en opvallende look die als twee druppels water lijkt op de Bigster-conceptcar uit 2021!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia Sorento: ingrijpende facelift voor de 7-zits SUV!

Kia heeft de Sorento grondig herzien voor 2024 met een nieuwe look voor zowel het koetswerk als het interieur.

Scoop: BMW 5 Reeks Touring betrapt in uniform

Scoop: BMW 5 Reeks Touring betrapt in uniform

Onze spionagefotografen hebben een BMW 5 Reeks Touring betrapt die zowel was voorzien van camouflage als van een zwaailicht van de politie!

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

Tesla Model 3 Highland Performance komt in 2024

De Tesla Model 3 krijgt opnieuw een sportieve topversie in de eerste helft van volgend jaar. En het zou de moeite moeten zijn...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 56.000
2021
1.500 km