Frankrijk voert belasting op gewicht van auto’s in

De Grondwettelijke Raad van Frankrijk heeft zich uitgesproken in het voordeel van de “gewichtsmalus”. Maar wat houdt die concreet in?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 30 december 2020
  • Sector

Bepaalde Franse parlementsleden en senatoren hadden hun bedenkingen geuit rond het recente voorstel voor een gewichtsmalus van de dienst Financiën, maar de Grondwettelijke Raad heeft uiteindelijk toch beslist dat hij er komt. Hij vervangt niet de bestaande CO2-malus, maar komt er bovenop, en dat vanaf januari 2022.

Hoe werkt het?

Het principe is eenvoudig: alle voertuigen van meer dan 1,8 ton worden hoger belast. Bovenop de CO2-malus zullen eigenaars 10 euro betalen per kilo extra vanaf de eerste inschrijving van het voertuig. De Franse regering meldt echter wel dat er een plafond komt op het bedrag om te vermijden dat de som van beide malussen hoger oploopt dan het maximum dat eerder werd bepaald voor de CO2-malus, met name 40.000 euro in 2022, 50.000 euro in 2023 enzovoort.

Uitzonderingen

Toch hangt niet iedereen dezelfde belasting boven het hoofd. Voertuigen die als ‘ecologisch’ worden gezien, ontsnappen er namelijk aan. Elektrische auto’s, plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van minstens 50 kilometer en waterstofwagens worden niet extra belast, ongeacht hun gewicht. En net zoals deze ‘groene’ modellen zullen ook voertuigen die zijn aangepast voor personen met een beperkte mobiliteit en die een rolstoel moeten kunnen vervoeren niet worden getroffen. Een laatste tolerantie is dat gezinnen met minstens 3 kinderen een tolerantie van 200 kilo per kind krijgen voor voertuigen met minstens 5 zitplaatsen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km