Bij de Fun Cup draait alles om plezier!

De Fun Cup is veruit de beste manier om autosport te leren kennen. We leggen uit waarom.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 15 december 2023
  • Divers

De Fun Cup is een uniek concept binnen de wereld van de autosport, dat zowel gericht is op motorsportfans, ervaren piloten en beginners. De eerste categorie kan meedoen aan een race als passagier, terwijl laatste twee zelf achter het stuur kunnen kruipen. Een unieke ervaring binnen het genre die bovendien in alle veiligheid verloopt dankzij auto’s die speciaal voor de gelegenheid zijn ontworpen: echte racewagens, zowel betrouwbaar als krachtig, met een carrosserie die doet denken aan de oude VW Kever.

Onze partner Car-Pass, die zijn eigen team heeft in de Fun Cup, biedt elk jaar tientallen autosportliefhebbers de kans om deel te nemen aan een van de verschillende races die in België worden georganiseerd. We spraken met de ‘chef’ van het Car-Pass LRE Fun Cup-team, Miguel Coppieters, een autoliefhebber in hart en nieren die al vele jaren op het circuit te vinden is. De gelegenheid om hem een paar vragen te stellen en meer te weten te komen over deze buitengewone competitie.

Miguel Coppieters (links), de 'chef' van het Car-Pass LRE Fun Cup-team

Vroom: Miguel Coppieters, hoe ben je in de autosport terechtgekomen?
MC: Ik herinner me dat ik altijd een passie voor auto’s heb gehad. Maar als ik een bepaald moment moet opnoemen dat eruit springt, is het de 24 Uur van Le Mans in 1969, toen Jacky Ickx als winnaar over de streep kwam. Een tijd waarin ik me ook verdiepte in de strips van Michel Vaillant, die ik letterlijk verslond. Vervolgens heb ik gekart aan de zee tot aan mijn studies. Toen ben ik getrouwd en heb ik het even opzij geschoven... De prikkel kwam weer terug toen ik naar Fun Cup-races ging kijken, waar ik veel vrienden had uit de kartwereld die meereden. In het begin was ik er om te helpen en te assisteren achter de schermen, maar diezelfde vrienden gaven me al snel een zetje om zelf achter het stuur te kruipen en te rijden. En dat is natuurlijk wat ik uiteindelijk ben gaan doen.

Vroom: Wat is je favoriete circuit?
MC: Spa-Francorchamps, zonder twijfel, omdat het het mooiste en het meest legendarische circuit is! Maar in de Fun Cup is het beste circuit volgens mij Dijon-Prenois, omdat het erg heuvelachtig en snel is. En daar ben ik ook begonnen, dus het is een mooie herinnering! Zandvoort is ook erg leuk, ook al zijn er misschien iets te veel chicanes naar mijn smaak.

Vroom: Wat maakt de Fun Cup uniek binnen de wereld van de autosport?
MC: De slogan ‘Seriously Fun’ zegt alles! Het is echte motorsport, maar zonder de smerige trucjes en de competitie die zo kenmerkend zijn voor andere races. In de Fun Cup is er veel onderlinge hulp en alles in de organisatie is gedaan om deze samenhang te stimuleren. Daarnaast zijn de budgetten betaalbaar vergeleken met andere raceklasses. Hierdoor kan iedereen even zijn zorgen van zich afzetten en ontsnappen naar een wereld vol passie met tal van andere enthousiastelingen.

Vroom: Jouw team wint nu al zeven jaar regelmatig races in de Fun Cup. Wat is het geheim van een winnend team?
MC: Een winnend team krijg je natuurlijk niet in één dag voor elkaar. In het geval van het Car-Pass-team werken we al samen sinds 2012 en hebben we allemaal van in het begin hetzelfde doel voor ogen: het kampioenschap winnen en zo veel mogelijk punten pakken. Want in de Fun Cup krijg je ook punten door zo veel mogelijk passagiers mee te nemen tijdens de race. Het is dus belangrijk om die passagierszetel zo veel mogelijk op te vullen tijdens een raceweekend. Een ervaring die erg wordt gewaardeerd, zowel door gasten als door de piloten en de sponsors. 

Vroom: Hoe beheer je tijdens een race de strategie van het Car-Pass-team?
MC: In de Fun Cup moet je een bepaald aantal pitstops doen, met een precieze duur per stop, bepaalde essentiële elementen van de race, ... Allemaal zaken om rekening mee te houden. In het geval van het Car-Pass-team, kunnen we rekenen op een ingenieur die deze strategische aspecten bepaalt. Natuurlijk moeten we ook rekening houden met het feit dat we met passagiers rijden en dat veiligheid voor ons van het grootste belang is. De piloot neemt dus minder risico’s dan wanneer hij alleen zou rijden.

Vroom: Kan je ons iets vertellen over de sfeer tijdens een raceweekend?
MC: Meestal beginnen we op vrijdag met de vrije training, gevolgd door een briefing op zaterdagochtend, met nadien nog een oefensessie gevolgd door de kwalificaties, en tenslotte de race op zondag. Doorgaans komen onze passagiers die we uitnodigen enkel op zondag en worden ze verwelkomd door het Car-Pass-team. Ook zij krijgen een briefing, voornamelijk over de veiligheid. Vervolgens mogen ze ongeveer een halfuur in de auto kruipen om deel te nemen aan de verschillende stints.

Het is echt een unieke ervaring en er zijn maar weinig competities waar je echt mee het circuit op kan en een autorace mee kan maken vanuit de racewagen. Tijdens de 8 uur durende race op zondag kunnen ongeveer 15 passagiers deelnemen. Het veiligheidsaspect, waaronder het goed vastzitten in de auto, wordt regelmatig gecontroleerd door de circuitmarshals. Dat is echt onze hoogste prioriteit.

Vroom: Helpt de Fun Cup volgens jou om nieuwe racepiloten aan te trekken?
MC: Ja, ongetwijfeld, aangezien het waarschijnlijk de meest betaalbare autosport is van allemaal. Bovendien biedt Kronos Events, de promotor van de Fun Cup, de mogelijkheid om een daglicentie te behalen. Het enige wat je moet doen is je uitrusting ophalen, een specifieke briefing volgen en vervolgens deelnemen aan de race op zondag. Ook mijn eerste race in de Fun Cup verliep op die manier! Het bewijs dat het mensen kan aantrekken naar de autosport.

Vroom: Welk advies zou je geven aan een jonge piloot die wil beginnen met racen?
MC: Heel simpel: kom naar de Fun Cup-races met je helm en je uitrusting, haal een daglicentie, kruip achter het stuur en probeer zo veel mogelijk te rijden, zonder je hoofd te verliezen. Het ritme komt vanzelf als je rijdt en oefent. Nog een belangrijke tip: laat je omringen door mensen uit het vak, want zij kunnen je het beste advies geven!

Vroom: Waarom is de Fun Cup interessant voor een sponsor als Car-Pass?
MC: De Fun Cup is zeer interessant voor sponsors omdat het hen in staat stelt een unieke ervaring te bieden met toegankelijke en betaalbare faciliteiten, waardoor ze de race van in de auto kunnen beleven. Voor een sponsor als Car-Pass is het ook een andere en leuke manier om het grote publiek te informeren door een wedstrijd te organiseren in samenwerking met mediapartners als Vroom. Deelnemers hoeven alleen maar een paar vragen over Car-Pass te beantwoorden en hebben dan met een beetje geluk de kans om een plek als passagier te winnen.

Tenslotte is de Fun Cup ook de gelegenheid om te praten met race-ingenieurs, om in de paddocks te kunnen lopen – wat bijvoorbeeld niet mogelijk is in de F1 en bovendien stukken van mensen kost. In feite lijkt het een beetje op de racesfeer van de jaren ’70. Een sponsor kan zijn interne en externe relaties ook een ongeëvenaarde ervaring bieden. Een formule die niet alleen veel zichtbaarheid biedt, maar ook veel plezier en herinneringen voor de mensen die eraan mogen deelnemen. En dat alles in een veilige en professionele omgeving.

Wil jij deel uitmaken van een van de volgende Fun Cup-races? Surf dan regelmatig naar de website van Vroom en doe mee aan de wedstrijd die we komende zomer organiseren. Tien lezers krijgen de kans om deel te nemen aan de Fun Cup op het circuit van Zolder. Een ervaring die je niet snel zal vergeten!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km