Cupra
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
Nog tot en met 5 november kan je je in het Brusselse AutoWorld gaan vergapen aan een oerklassieke Britse sportwagen en zijn afgeleiden: de Lotus Seven.
De Lotus Seven verscheen op de markt in 1957, en was gebouwd volgens de filosofie die oprichter Colin Chapman zo hoog in het vaandel droeg: hou het gewicht laag en je hebt maar een kleine motor nodig om stevige prestaties neer te zetten. Op het buizenchassis monteerde Chapman daarom een 1,2 liter grote viercilinder van Ford-makelij die 40 pk produceerde.
De legende was geboren én viel in de smaak: van de oorspronkelijke Lotus Seven werden er tussen 1957 en 1972 meer dan 2.500 exemplaren gebouwd. Een deel ervan werd als zelfbouwkit verkocht: op die manier ontsnapten nieuwe Lotus-eigenaars aan een aankooptaks die van toepassing was op nieuwe auto’s.
Na 1972 stopte Lotus met de productie van de Seven, en verkocht het de rechten op de Seven door aan een van zijn verdelers: Caterham Cars. Dat bedrijf bouwt tot op vandaag nog steeds zijn versie van de Seven: de Caterham Seven.
Het eenvoudige concept van het lichte, sigaarvormige ontwerp in combinatie met een relatief “gewone” motor inspireerde nog heel wat andere kleine huis-, tuin- en keukenmerken tot hun eigen interpretaties van de Lotus Seven. Zo ook het Nederlandse Donkervoort, maar ook andere Britse constructeurs zoals Westfield, Dax en Tiger.
AutoWorld stelt 12 Lotus Seven-modellen tentoon. De tentoonstelling Lotus Seven & The Independants loopt nog tot 5 november 2017 in AutoWorld in het Brusselse Jubelpark.
Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.