Geflopt model: BMW 501, de auto die het merk bijna de kop kostte

Na de Tweede Wereldoorlog ontwaakte Duitsland met een kater. De fabriek in Eisenach lag in de Russische zone en het eens zo prestigieuze BMW produceerde kookpotten en fietsen om te overleven.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 april 2019

Toen in 1948 de Amerikaanse autoriteiten in Duitsland arriveerden, kreeg BMW een deel van zijn voormalige glorie terug toen de motoren terug werden opgestart. Maar het merk wilde opnieuw een auto. En daarvoor zou het niet over één nacht ijs gaan: BMW had zijn zinnen gezet op een topberline.

Maar daar knelde het schoentje: in het Duitsland van begin jaren 50 draaide het om puin ruimen en de wederopbouw, en niet om flaneren in een luxewagen. De 501, die in 1951 werd voorgesteld, was dus “de slechte auto op het slechte moment”. Temeer omdat het ontwerp van Peter Schimanowski de meningen verdeelde en de bijnaam “barokke engel” kreeg.

Toch was de auto schokbestendig ontworpen, stuurde hij precies en draaide zijn motor zijdezacht. De tweeliter zes-in-lijn was een evolutie van een vooroorlogse motor, die desondanks de 1,4 ton van de BMW moeilijk vooruit kreeg gebrand.

Reddende 502?

Om het blazoen toch op te poetsen en beter te kunnen wedijveren met de Mercedes 220 ontwikkelde BMW een Amerikaans geïnspireerde V8, maar dan uit aluminium. Die gaf de auto vleugels: in zijn laatste incarnaties was hij 3,2 liter groot en 140 pk sterk. Die luxeversie werd gebouwd tot 1962. Maar dat was niet genoeg: de gigantische investering bracht niet voldoende verkoop op.

Gigaflop

De 501 en 502 waren dus grote commerciële flops, die de financiën van het merk een stevige knauw gaven. Begin jaren 60 stond BMW daarom zelfs aan de rand van het failliet. Gelukkig zorgden de kleine 700 en de sportieve “Neue Klasse” voor een commerciële heropleving. BMW was dus gered, al scheelde dat maar een haar…

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km