Geflopt model: Iso Lele, zwak moment?

In de jaren ’70 sloeg de term “hybride” bij auto’s niet op een deels elektrische aandrijving, maar wel op een auto met een Europees chassis en design maar een dikke Amerikaanse motor. De Iso Lele was daar een voorbeeld van, maar niet bepaald het meest geslaagde…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 november 2020
  • Divers

Geflopt model: Iso Lele, zwak moment?

Iso is een merk dat vandaag weinig bekendheid geniet, maar dat in de jaren ’60 een echte glorieperiode heeft gekend. Alles begon met Renzo Rivolta, een rijke industrieel gespecialiseerd in… ijskasten, maar in zijn vrije tijd autoliefhebber. Hij stortte zich in het automobiele avontuur op een heel onverwachte wijze: hij bedacht geen weelderige GT maar… net het omgekeerde, in de vorm van de piepkleine stadswagen Isetta. Einde van Acte 1.

Acte 2

Geflopt model: Iso Lele, zwak moment?

Begin de jaren ’60 keerde Rivolta terug naar de automobiel. Deze keer met een “hybride” GT, de IR 300. Hij oogde sexy en gebruikte de motor van een Corvette. Daarna kwam de Grifo, die nog sportiever was, met slechts twee zitplaatsen en waar zowel de pers als de klanten enthousiast over waren. Tegen het eind van de jaren ’60 stelde Iso dan de Lele voor, een vierzitsafgeleide. Sommigen fluisteren dat het een speciaal verzoek was van een rijke Amerikaanse klant op basis van de IR 300. Anderen beweren dan weer dat het een cadeau was van Piero Rivolta (de zoon van Renzo) aan zijn echtgenote Rachelle. De auto draagt in elk geval haar koosnaam Lele.

Geflopt model: Iso Lele, zwak moment?

Technisch gezien is de Lele in grote lijnen identiek aan de andere modellen van het bedrijf (balkenchassis, Chevrolet-V8 van 5,4 liter), maar het ontwerp kwam van Gandini, een absolute grootmeester in het autodesign. Die leek echter een zwak moment te hebben gehad bij het tekenen van de lijnen van de Lele. De verkoopcijfers waren verre van uitzonderlijk, maar Iso zette toch door met de IR 6, met een motor van Ford in plaats van Chevrolet. Die was 5,7 liter groot maar ontwikkelde niet echt meer vermogen. Een Sport-afgeleide met een tot 360 pk herwerkte motor en een manuele vijfversnellingsbak werd in 1973 aangeboden. Voor de meest extraverte klanten was er de uiterst zeldzame versie Marlboro, met een op zijn zachtst gezegd extravagante look.

Geflopt model: Iso Lele, zwak moment?

Wat is hij vandaag waard?

In de zoekertjes struikel je niet bepaald over de Lele’s: tussen 1969 en 1974 zijn er minder dan 300 exemplaren van gebouwd. Reken op 60.000 tot 100.000 euro, waarbij een handgeschakelde versie meer oplevert. De motoren waren onverwoestbaar, maar specifieke onderdelen zijn daarentegen onmogelijk te vinden. Je zal er in elk geval mee opvallen…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km