Bugatti
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
In 1971 werd de Bora gepresenteerd, ter vervanging van de elegante Ghibli. Die geraakte begin jaren 70 wat buiten adem: een opstelling met motor voorin, starre achteras en gedateerde stijl vergeleken met radicalere concurrenten, waaronder de Lamborghini Miura.
Maserati presenteerde met de Bora voor het eerst een model met de motor centraal achterin. Die motor was weliswaar niet nieuw, want hij kwam uit de Ghibli. Dat maakte hem niet minder interessant, want het ging immers om een blok dat rechtstreeks uit de racerij was afgeleid. De aluminium V8 met vier bovenliggende nokkenassen produceerde 310 pk en had een cilinderinhoud van 4,7 liter. Vanaf 1974 steeg de cilinderinhoud tot 4,9 liter en het vemrogen tot 330 pk. De versnellingsbak kwam van ZF en telde vijf verzetten.
De Bora was getekend door Giugiaro en had een voor die tijd typische stijl: gracieus, met heel wat chroom en een grote achterruit. De Bora was minder agressief dan sommige concurrenten en zag er vanuit elke hoek elegant uit.
De fusie van Citroën ging niet onopgemerkt voorbij als je naar de specificaties kijkt: hydraulica, voor de bediening van de koplampen via de remassistentie tot de afstelling van de pedalen en het stuur. En de motor voor de toekomstige SM? De V8 bleek uiteindelijk te groot, dus Maserati leidde er een compactere V6 van af. Die was minder geslaagd dan het basisblok, maar diende ook voor een ander model van de Italianen: de Merak.
De Bora was zonder twijfel een uitstekende auto. De remmen vereisten de nodige aandacht omdat de pedaalrespons nogal levendig was, maar verder was deze auto een van de beste GT’s uit zijn tijd: een veilig en efficiënt weggedrag, prima comfort, krachtige motor, geweldige klank,… Maar tussen 1971 en 1978 werden er minder dan 600 exemplaren geproduceerd.
De reden? De olieprijs hielp de verkoopcijfers zeker niet. Bovendien was de hydraulica van Citroën niet feilloos, en was het Maserati-netwerk niet vertrouwd met dit soort problemen.
De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.