Geflopt model: Maserati Bora, de Franse Italiaan

Het leek onwaarschijnlijk, maar toch gebeurde het: in 1968 kocht Citroën Maserati. De Franse constructeur zocht een racemotor voor zijn toekomstige “super-DS”, de SM. Uit dat huwelijk ontstond de Bora, een verbazingwekkende auto die de beste Franse en Italiaanse technologie combineerde.
  • Piette François
  • 28 april 2017

In 1971 werd de Bora gepresenteerd, ter vervanging van de elegante Ghibli. Die geraakte begin jaren 70 wat buiten adem: een opstelling met motor voorin, starre achteras en gedateerde stijl vergeleken met radicalere concurrenten, waaronder de Lamborghini Miura.

Eerste Maserati met centrale motor

Maserati presenteerde met de Bora voor het eerst een model met de motor centraal achterin. Die motor was weliswaar niet nieuw, want hij kwam uit de Ghibli. Dat maakte hem niet minder interessant, want het ging immers om een blok dat rechtstreeks uit de racerij was afgeleid. De aluminium V8 met vier bovenliggende nokkenassen produceerde 310 pk en had een cilinderinhoud van 4,7 liter. Vanaf 1974 steeg de cilinderinhoud tot 4,9 liter en het vemrogen tot 330 pk. De versnellingsbak kwam van ZF en telde vijf verzetten.

Verrassende stijl

De Bora was getekend door Giugiaro en had een voor die tijd typische stijl: gracieus, met heel wat chroom en een grote achterruit. De Bora was minder agressief dan sommige concurrenten en zag er vanuit elke hoek elegant uit.

Citroën-elementen

De fusie van Citroën ging niet onopgemerkt voorbij als je naar de specificaties kijkt: hydraulica, voor de bediening van de koplampen via de remassistentie tot de afstelling van de pedalen en het stuur. En de motor voor de toekomstige SM? De V8 bleek uiteindelijk te groot, dus Maserati leidde er een compactere V6 van af. Die was minder geslaagd dan het basisblok, maar diende ook voor een ander model van de Italianen: de Merak.

Schampschot

De Bora was zonder twijfel een uitstekende auto. De remmen vereisten de nodige aandacht omdat de pedaalrespons nogal levendig was, maar verder was deze auto een van de beste GT’s uit zijn tijd: een veilig en efficiënt weggedrag, prima comfort, krachtige motor, geweldige klank,… Maar tussen 1971 en 1978 werden er minder dan 600 exemplaren geproduceerd.

De reden? De olieprijs hielp de verkoopcijfers zeker niet. Bovendien was de hydraulica van Citroën niet feilloos, en was het Maserati-netwerk niet vertrouwd met dit soort problemen.

Vandaag

Vergeleken met zijn rivalen, met de Ferrari Daytona en Lamborghini Miura op kop, is de Bora zeker een koopje. Voor € 200.000 vind je een zeer goed exemplaar. Vandaag kan de hydraulica afschrikken, net als toen, maar de huidige specialisten weten er meer van af. De V8 is betrouwbaar maar duur om te reviseren. Vermijd ten slotte de Amerikaanse exemplaren met hun gruwelijke bumperextensies.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km