Geflopt model: Subaru Alcyone SVX, de Japanse 911?

Deze auto kom je niet op elke straathoek tegen. De opmerkelijk gestileerde coupé kreeg een zescilinder boxermotor, net als… de Porsche 911. En daar stoppen de gelijkenissen niet!

  • Piette François
  • 13 november 2017

Begin jaren 90 hadden zowat alle Japanse constructeurs een sportieve coupé met zescilinder. Nodig voor het imago op de Amerikaanse markt, dat toen gek was van dit soort auto’s. Subaru wilde niet onderdoen en presenteerde ook een eigen GT: de Alcyone SVX. De vreemde naam verwijst naar de schitterendste ster uit de Plejaden, het logo van Subaru.

Opmerkelijke lijnen

De Italiaanse grootmeester Giugiaro werkte aan de auto. Hij leverde opmerkelijk werk: de auto was aerodynamisch ongezien verfijnd voor die tijd. En dan waren er de details nog, zoals de ramen in twee delen en de achterklep die doorliep tot in het profiel.

Technisch

Onder de motorkap zien we een huisgemaakt recept: vierwielaandrijving en een boxermotor. Die laatste telt zes cilinders en is 3,3 liter groot, toen de grootste Subaru-motor. De cilinderinhoud was groter dan die van zijn rivalen, maar de motor bleef braaf: zonder turbo tekende hij een vermogen op van 231 pk bij 5.400 tpm en een koppel van 309 Nm bij 4.400 tpm. Hij was standaard gekoppeld aan een oude viertrapsautomaat, maar zette eerlijke prestaties neer: 0-100 km/u in 7,6 seconden en een topsnelheid van 248 km/u. De auto koos dus duidelijk voor de GT-spirit dan voor rasechte sportiviteit.

Flop

De Alcyone SVX deed de business van Subaru geen goed: tussen 1992 en 1997 werden er iets meer dan 24.000 exemplaren geproduceerd (waarvan er minder dan 2.500 naar Europa gingen); het totale verlies voor Subaru bedroeg 75 miljoen dollar.

Vandaag

De SVX is vandaag nog steeds miskend. Sommige eigenaars hopen € 10.000 voor hun auto te krijgen, maar je vindt een mooi exemplaar voor minder dan € 8.000, en soms nog minder. Zoek je een comfortabele vierseizoensauto om je tussen andere youngtimers te onderscheiden, dan hoef je niet verder te zoeken!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km