Honda: elektrische stadsauto krijgt een batterij van 35,5 kWh

Binnenkort stelt Honda de productieversie van zijn elektrische retrostadsauto voor. De Japanners geven in afwachting wat extra technische details vrij, waaronder de batterijgrootte.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 13 juni 2019
  • Elektrisch

Honda: elektrische stadsauto krijgt een batterij van 35,5 kWh

De productieversie van de elektrische Honda is nog niet voorgesteld, maar toch hebben al meer dan 30.000 Europese klanten interesse getoond. De Honda e zal nauw aanleunen bij het conceptmodel dat de Japanners lieten zien en zal eind dit jaar op de markt komen. De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2020.

Batterij

De Japanners laten nu meer los over de Honda e dan ze een tijdje geleden deden. Naar huidige normen krijgt de stadsauto een ‘kleine’ batterij, een van 35,5 kWh. De lithium-ionbatterij is watergekoeld, zodat ze ongeacht de weersomstandigheden optimaal kan werken en ook niet kan oververhitten bij het opladen.

Honda: elektrische stadsauto krijgt een batterij van 35,5 kWh

Snelladen

De laadklep bevindt zich onder de motorkap vooraan, en de Honda is compatibel met snelladers van het type CCS2. Daarmee kan 80 procent van het rijbereik worden getankt in 30 minuten. Honda geeft een relatief beperkt rijbereik op vergeleken met andere nieuwe elektrische auto’s die de komende maanden worden verwacht. Maar een goeie 200 kilometer vindt Honda genoeg voor dit soort auto.

Honda: elektrische stadsauto krijgt een batterij van 35,5 kWh

Gewichtsverdeling

Details over de elektromotor houdt Honda nog voor zich, maar wel weten we dat die de achterwielen aandrijft. De gewichtsverdeling over de assen bereikt een optimale 50/50-verhouding, wat volgens Honda een dynamisch weggedrag moet opleveren.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km