Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
In oktober vorig jaar onthulde Honda officieel zijn nieuwe Jazz en diens cross-overafgeleide Crosstar. Daarbij kregen we meteen te horen dat hij in Europa enkel nog als hybride zou worden aangeboden. Vandaag vertelt Honda ons meer over zijn hybride aandrijflijn, die de naam e:HEV kreeg.
De aandrijflijn omvat twee elektromotoren (een voor de aandrijving en een tweede die als generator dient), een 1.5-benzinemotor en een originele overbrenging met één verhouding. Honda belooft met deze technische oplossing een lineair gevoel bij het optrekken, waardoor hij ‘meer geraffineerd’ zou zijn dan een e-CVT. Qua steek naar Toyota kan dat tellen.
Het totaalvermogen van het systeem ligt op 109 pk, tegenover 116 pk voor de nieuwe hybride Yaris en 140 pk voor de Renault Clio E-Tech. Honda belooft een sprint naar 100 km/u in 9,4 seconden en een top van 175 km/u
In de praktijk biedt de Jazz e:HEV drie rijmodi:
- elektrisch: de lithium-ionbatterij voedt de elektrische aandrijfmotor rechtstreeks
- hybride: de verbrandingsmotor voedt de generator die op zijn beurt de elektrische aandrijfmotor van stroom voorziet
- benzine: de benzinemotor wordt via een koppeling rechtstreeks met de voorwielen verbonden.
De hybride Jazz heeft een WLTP-normverbruik van 4,5 l/100 km, wat overeenkomt met een gehomologeerde CO2-uitstoot van 102 g/km. In de Crosstar wordt dat 4,8 l/100 km en 110 g/km. De ‘minder geraffineerde’ Toyota Yaris lacht in zijn vuistje, want hij komt volgens dezelfde WLTP-norm uit op 86 g/km, terwijl de Clio E-Tech mikt op 97 g/km.
In België zou de hybride Jazz 21.800 euro gaan kosten, de Jazz Crosstar 26.900 euro.De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...