MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwe fabriek van het Chinese merk komt in Reggio Emilia, tussen Parma en Modena, en zal elektrische en hybride hypercars bouwen.
China is niet meer weg te denken uit het hedendaagse autolandschap. Terwijl de eerste pogingen uit het verre Oosten - vaak met catastrofale crashtestresultaten - op hoongelach werden onthaald, wordt er vandaag anders naar gekeken. Het land is van groot belang in de batterij-elektrische toepassingen in de autowereld en we kopen vandaag ook steeds vaker Chinees. Volvo, Polestar en Lotus zijn eigendom van het Chinese Geely bijvoorbeeld, en MG is terug met een Chinese eigenaar.
Het Chinese Hongqi wil zijn deel van de taart en plant een fabriek in Italië. Het merk is eigendom van de joint-venture tussen het Amerikaanse Silk en het Chinese FAW, dat ook Bestune in zijn portefeuille heeft. Hongqi kondigde eerder al aan dat het naar Europa komt en stelde vorig jaar de S9 voor, een plug-in hybride hypercar met een vermogen van 1.400 pk en duizelingwekkende prestaties, getekend door Walter de’Silva. Een regelrechte aanval op de Europese gevestigde waarden als Ferrari, Maserati en Lamborghini, die Hongqi nu concretiseert met de bouw van een fabriek in Reggio Emilia, in het hart van de Italiaanse ‘motor valley’.
Silk-FAW wil een miljard euro investeren en op 5 augustus de koop afronden van een stuk grond in de stad, al lijkt op dit moment de financiering nog niet volledig rond. Het zal in elk geval snel moeten gaan, want de groep wil al begin 2023 starten met de assemblage van auto’s. De S9 moet Hongqi op de kaart zetten om zo de verkoop van andere modellen een boost te geven.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...