Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
En dat zelfs zonder de herlaadbare versies te tellen van de hybrides! Maar het scheelde niet veel, helemaal niet zelfs...
Vorig jaar werden er in Europa 1.901.239 hybrides verkocht, tegen… 1.901.191 dieselvoertuigen. En dat zonder de plug-in hybrides mee te rekenen! Amper 48 auto’s verschil waardoor de “zelfopladende hybrides” de diesels achter zich laten op de Europese automarkt. Dat blijkt uit cijfers van de ACEA (de vereniging van Europese autobouwers).
Diesel heeft het dus moeilijk! Ter herinnering: 7 jaar geleden had de brandstof nog een marktaandeel van 52%! Maar opgepast, want wanneer de ACEA het heeft over hybrides, bedoelt het “elk voertuig met verbrandingsmotor die elektrisch bijgestaan wordt, maar waarvan de batterij enkel tijdens het rijden opgeladen wordt.” Alle motoren die zelfs nog maar een ‘beperkte’ elektrische hulp krijgen, worden dus bij deze categorie gerekend. Maar de verkoop van dieselmotoren zonder elektrische hulp is in vrije val in Europa, want ze vertegenwoordigen nog maar 19,6% van de verkoop...
Ons land volgt niet helemaal de Europese trend. Meer dieselmotoren dan hybrides vonden bij ons een eigenaar tijdens het afgelopen jaar. Volgens de cijfers van de ACEA werden er hier 90.897 diesels tegen amper 19.684 zelfopladende hybrides verkocht. In België zijn het de plug-in hybrides en de 100 % elektrische wagens die meer en meer kopers verleiden, met respectievelijk 47.761 en 22.677 voertuigen, een stijging met 50,7% en 51,2% ten opzichte van 2020.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.