Hyundai Ioniq 6: gestroomlijnd en gepixeld

Hyundai trekt eindelijk het doek van de langverwachte Ioniq 6. Zijn strakke design zorgt voor een recordluchtweerstandscoëfficiënt.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 juni 2022
  • Elektrisch

De door de sculpturale Prophecy Concept voorafgegane en langverwachte Ioniq 6 behoudt zoals verwacht zijn langgerokken coupé-achtige look met schuin aflopende daklijn. Het ontwerp wordt vooral gedicteerd door aerodynamische overwegingen. In het beste geval (met optionele digitale zijspiegels) daalt de luchtweerstandscoëfficiënt tot amper 0.21. Ter herinnering: de Volkswagen ID.Aero concept pochte met een Cx van 0.23. De Ioniq 6 is zeker ver verwijderd van de rankheid van het technologische manifest van Mercedes, de Vision EQXX (0.17), maar toch is het de beste Cx die een Hyundai ooit had. Een klievend profiel dat de Ioniq 6 moet helpen zijn snelwegbereik tussen oplaadbeurten te vergroten.

Nog geen cijfers

Maar om alles te weten te komen over het nieuwe model, zullen we nog even geduld moeten hebben. De officiële première van de Ioniq 6 is gepland voor juli, waarbij Hyundai tot dan wacht met de publicatie van de technische specificaties. Intussen onthult het merk, behalve het koetswerkdesign, ook het interieur.

2 x 12 duim

Het dashboard heeft een 12 duim groot centraal multimediascherm in het verlengde van de 12 duim grote digitale tellerpartij voor de ogen van de bestuurder. De binnenverlichting is aanpasbaar in 64 kleuren en 6 tweekleurige thema's.

Bovendien kondigt Hyundai het gebruik aan van een aantal milieuvriendelijke en gerecycleerde materialen aan boord.

Parametrische pixels

Tenslotte gebruikt Hyundai een aantal "parametrische pixels" om de stijl van zijn elektrische berline te bepalen. Meer dan 700 van deze parametrische pixels worden op verschillende plaatsen gebruikt, zoals in de koplampen, de achterlichten en het derde remlicht in de achterspoiler.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km