Jaguar Land Rover: voorrang aan betrouwbaarheid

De baas van de Britse groep heeft van betrouwbaarheid een prioritair onderwerp gemaakt.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 08 juli 2021
  • Sector

Thierry Bolloré nam in juli 2020 de teugels over bij de groep Jaguar Land Rover (JLR) en heeft sindsdien onafgebroken geklaagd over de kwaliteit van de producten van beide merken. Hij meent dat JLR jaarlijks zo’n 100.000 auto’s niet kan verkopen door zijn matige betrouwbaarheidsreputatie. Die wordt trouwens nog regelmatig bevestigd door klassementen zoals dat van JD Power, waar beide merken jaar na jaar achteraan bungelen…

Die betrouwbaarheidsproblemen zijn er nog steeds, maar Bolloré kondigt toch tevreden aan dat de garantiekosten zijn gedaald. De Fransman wil deze weinig aangename bladzijde voor eens en voor altijd omslaan: “Het is de eerste pijler van ‘Reimagine’, ons relanceplan. Onze resultaten waren onaanvaardbaar, maar we weten hoe we dat recht kunnen trekken. Daar gaat geen magie met gepaard, enkel hard werk.” Hij heeft daarom Nigel Blenkinsop benoemd als hoofd van de kwaliteitscontrole en klantentevredenheid. Die zal regelmatig bij zijn baas moeten komen rapporteren over de netelige kwestie.

Bolloré wil ook de manier aanpakken waarop JLR zijn modellen ontwikkelt door de productieprocessen te digitaliseren en zo de kwaliteit van de gebruikte onderdelen te verbeteren. Tot slot wil hij ook de producten vereenvoudigen, want meer complexiteit leidt tot meer kwetsbaarheid. Ook de elektrificatie van het gamma zou de volgende modelgeneraties betrouwbaarder moeten maken omdat elektromotoren eenvoudiger opgebouwd zijn dan verbrandingsmotoren.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: JLR.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km