Komt de elektrische auto nu echt van de grond?

In het eerste semester van 2019 vonden 765.000 elektrische auto’s wereldwijd een afnemer. Dat is nog eens een groei van 92 procent in vergelijking met 2018. Die golf wordt grotendeels gedragen door één enorme markt, die op haar eentje goed is voor meer dan 55 procent van deze nieuwe verkoopcijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 09 augustus 2019
  • Elektrisch

Komt de elektrische auto nu echt van de grond?

Volgens de berekeningen van de specialisten van Jato Dynamics bracht het eerste semester van 2019 een nieuwe acceleratie in de wereldwijde verkoopcijfers van elektrische auto’s. In de eerste zes maand van dit jaar zijn wereldwijd 765.000 nieuwe EV’s verkocht, tegenover minder dan 400.000 in dezelfde periode van 2018. En als we kijken naar 2010, toen er maar 2.000 zijn gesleten, dan wordt de groeicurve nog indrukwekkender. Anderzijds blijven de verkopen van elektrische auto’s nog steeds zwak als we ze vergelijken met de totale automarkt.

Komt de elektrische auto nu echt van de grond?

De vooruitgang van de elektrische auto in China gaat trager dan voorspeld, wat ook leidt tot problemen rond een overproductie aan lithium in de wereld, maar toch blijft deze enorme markt met voorsprong de grootste ter wereld voor EV’s. De Volksrepubliek kocht namelijk meer dan 55 procent van alle nieuwe elektrische auto’s tijdens het eerste semester van 2019. Europa is tweede met 23 procent, voor Noord-Amerika met 17 procent.

Komt de elektrische auto nu echt van de grond?

Op deze andere grafiek die Jato Dynamics op sociale media heeft gepost zien we de details per land in plaats van per regio. China blijft daar uiteraard eerst, voor de Verenigde Staten. Noorwegen staat op de derde plaats, voor Duitsland, Frankrijk en Nederland. Ook opmerkelijk is dat Japan het enige land in de Top 10 is waar in het eerste semester van 2019 minder elektrische auto’s zijn verkocht dan in dezelfde periode in 2019.

Komt de elektrische auto nu echt van de grond?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jato Dynamics / Twitter. Source ©: Jato Dynamics.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km