De goedkoopste Porsche 911 in gebruik? De 996

De Porsche 911 type 996 is de goedkoopste 911. De eerste 911 met watergekoelde motor is niet zo geliefd bij de fans, die nogal sceptisch staan tegenover de L-vormige koplampen. Als occasie is dit een koopje. Maar hoeveel kost hij in gebruik?

  • Piette François
  • 22 april 2015

Van deze 911 werden tussen 1998 en 2005 bijna 140.000 exemplaren gebouwd, je ziet dus heel wat exemplaren op de weg en in onze zoekertjesrubriek. Je vindt ze aan alle prijzen, van 16.000 tot 50.000 euro. Een koopje, want hun waarde zal alleen maar stijgen. Kijk maar eens naar de prijzen van de andere 911-generaties.

Supercar voor de prijs van een compacte diesel?

Voor de prijs van een Renault Clio dCi kun je jezelf trakteren op een Porsche 911. Op papier een eenvoudige zaak. De 996 werd in 1997 voorgesteld en is een authentieke 911 met topprestaties. Zijn 3,4 liter flat six ontwikkelde eerst 300 pk en bereikte daarna 320 pk in 2001, toen de motor na een update uitgeboord werd tot 3,6 liter. Behalve de GT3 en Turbo die we hier niet bespreken, waren er veel versies van de 996: coupé, cabriolet, twee- of vierwielaandrijving, manuele of automatische versnellingsbak, Carrera 4S, Targa, …

Krachtig en betrouwbaar

Met een topsnelheid van 280 km/u en 0 tot 100 km/u in 5,2 seconden biedt de 996 de prestaties van een Italiaanse supercar uit de jaren tachtig. Het goede nieuws is dat het onderhoud in dit geval wel minder duur is en de betrouwbaarheid beter is. Een 996 met meer dan 300.000 km zie je wel vaker. Hij doet de reputatie van Porsche eer aan.

Motor

De motor is stevig, maar niet onbreekbaar. Ga voor een diagnose bij een specialist om na te gaan of hij nog in goede staat is. Let op met auto’s uit het buitenland: de kilometerstand kan vervalst zijn. Een bekende zwakte van de motor van de 996 (vooral de versie met 3,4 liter) is de IMS-lager die kan breken en zo de motor beschadigt. Het is zeldzaam, maar komt voor. Gezien de kosten van een motorherstelling (meer dan 10.000 euro), kun je beter kiezen voor een steviger model, bijvoorbeeld wanneer je de koppeling laat vervangen. Kostprijs van deze operatie: iets meer dan 2.000 euro bij een onafhankelijke specialist.  

De motor zelf is betrouwbaar, maar dat kunnen we niet altijd zeggen van de randapparatuur: de ontstekingsspoelen hebben een beperkte levensduur (400 euro), de radiator kan lekken op middellange termijn en de batterij ontlaadt zeer snel. De alternator gaat ook niet eeuwig mee en de vervanging doet pijn in de portefeuille: 1.500 euro. Geen cadeau, maar dat is niets in vergelijking met de prijzen die Ferrari hanteert.

Waar onderhouden?

Voor een eenvoudig onderhoud varieert de prijs van 250 tot meer dan 1.000 euro. Alles hangt af van de garage die je kiest: een kleine onafhankelijke specialist of een officieel Porsche-centrum. De prijzen van de eerste zijn uiteraard aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de service is wisselvallig. En het heeft een impact op de waarde van de auto: een onderhoudsboekje ingevuld door een officiële garage heeft een positieve invloed op de waarde van de auto.

Afwerking

Ook op dit domein brengt de 996 de reputatie van het merk niet in gevaar. De afwerking is verzorgd, de kunststoffen blijven goed en de ledersoorten zijn van goede kwaliteit. Roest is ook geen probleem, maar net als alle sportieve coupés kan de onderkant van de voorbumper wat beschadigd zijn. Een vervanging blijft redelijk: minder dan 200 euro, alles inbegrepen.

Conclusie

Het is het moment om te kopen. De 996 zit nu nog in stille waters, maar zijn waarde zal stijgen. Profiteer ervan nu het nog kan, want deze auto is betrouwbaar en heeft (behalve de IMS-lagers) geen grote gebreken. De vele varianten zijn allemaal aantrekkelijk, ook de Carrera 3.4 van de eerste jaargangen. Maar de top is de Carrera 4S, met een sexy look.

Hoewel het onderhoud van deze 911 goedkoper is dan dat van een gelijkaardige Ferrari uit dezelfde periode, blijven de kosten vrij hoog. De wisselstukken zijn duur en de minste panne doet pijn in de portefeuille. De gouden regel is ook hier: koop gericht en wapen je met alle garanties om te vermijden dat je uiteindelijk veel meer betaalt dan voorzien.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km