BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Wil je een Lamborghini Diablo met zijn atmosferische V12, maar dan in een nieuw jasje? Deze restomod van het Italiaanse Eccentrica Cars is dan misschien iets voor jou. Maar je hebt er wel wat geduld voor nodig... en een goedgevulde bankrekening.
Na een kleine amuse-bouche in de vorm van een aantal teaserfoto's, is hier nu het volledige menu. Eccentrica heeft namelijk zijn restomod onthuld op basis van de iconische Lamborghini Diablo. Zoals het hoort bij een restomod, een genre dat momenteel erg hip is, gaat het om een cosmetische en technische upgrade van een historisch model.
In dit geval is het Italiaanse team van Eccentrica Cars aan de slag gegaan met de allereerste generatie van de Diablo, uit begin de jaren '90. Hier zal je geen elektrificatie terugvinden, want zijn atmosferische 5,7 liter-V12 werd gewoon behouden. Hij geniet wel van enkele mechanische aanpassingen die zijn vermogen opkrikken naar 550 pk bij 7.000 toeren en 600 Nm bij 6.500 toeren.
Tegelijkertijd is er ingezet op het gebruik van lichte materialen (titanium, koolstofvezel) om het gewicht van deze restomod te drukken. Eccentrica kondigt een pk-gewichtsverhouding aan van minder dan 2,9 kg/pk.
Eccentrica Cars bevestigt dat zijn restomod gehomologeerd blijft voor de openbare weg. Daarbij vertelt het bedrijf ook dat zijn verjongingskuur (die natuurlijk ook is toegepast op de transmissie, de remmen, de ophanging, enzovoort) het model 'duivels' maakt als je hem loslaat op het circuit. De eerste simulaties spreken over een 0-100 km/u in 3,5 seconden, een topsnelheid van 335 km/u en zijdelingse krachten in de bochten tot wel 1,2 G.
Eccentrica Cars wilt 19 exemplaren bouwen van deze restomod, die natuurlijk allemaal uniek worden en op smaak van de klanten worden gepersonaliseerd. Die mensen moeten wel een overschrijving doen van minstens 1,2 miljoen euro, en dat is nog zonder een originele Lamborghini Diablo als donorauto. Vervolgens hoeven ze alleen nog 16 tot 18 maanden te wachten, de aangekondigde levertijd volgens Eccentrica Cars. Maar dan heb je ook wat!
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...