Lambretta: comeback!

  • Wouters Bruno
  • 24 augustus 2011


Icoon van de jaren ’60 en droom van een generatie met Vespa, de Lambretta scooter maakt zijn comeback. Als we naar het verbluffende succes van de “wesp” kijken, dat nu al 60 jaar duurt, vragen we ons af waarom ze hier zolang mee gewacht hebben.

Vespa & Lambretta

De Innocenti groep vocht tot de jaren ’70 een felle strijd uit met Piaggio, tot het de handdoek in de ring gooide in sombere tijden voor de scooter. Iets wat we ons vandaag moeilijk kunnen voorstellen. Nu dat dankzij de scooter de motorverkoop het hoofd boven water kan houden. Het immense succes van Piaggio, de neo-retro en vintage mode en het nog levendige imago van de Lambretta was het signaal voor het Italiaanse merk om het opnieuw te proberen.

Koetswerk in staal

Hier is geen sprake van oude technologieën en aanpak om een legende opnieuw tot leven te brengen. Dit is een moderne scooter, maar dan wel in de typische stijl van zijn voorvaders, stalen koetswerk inbegrepen. In tegenstelling tot de Vespa neemt de Lambretta LN genoegen met enkel een koetswerk in staal, bevestigd op een chassis met buizen structuur, net zoals vroeger. 

Sym basis
De nieuwe Lambretta werd gebouwd op basis van een Sym, de Fiddle om precies te zijn. Hij maakt gebruik van de luchtgekoelde 4T motor van 6,5 kW, een telescopisch voorvork, enkelvoudige schokdemper, 12” wielen met remschijf van 190 mm vooraan.

Uitrusting

De opbergruimtes blijven beperkt tot de ruimte onder het zadel. Dit opbergvak kan handmatig geopend worden met de sleutel, of elektrisch via een knop aan de rechterhand. Op het dashboard vinden met een voltmeter, brandstofmeter met reserve indicator, en een uurwerk. De centrale en laterale steun maken deel uit van de standaarduitrusting, evenals de geïntegreerde voetsteunen voor de passagier.

Prijzen en beschikbaarheid

Net zoals in de gouden jaren zijn er voor de Lambretta tal van accessoires en uitrustingen beschikbaar voor de LN125. De LN125 is nu al beschikbaar tegen een prijs van 3.799 €, waarborg van 2 jaar inbegrepen. Hij is beschikbaar in vijf kleurencombinaties, zoals zijn historische voorganger, groen, blauw, geel, rood of koraal.

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lambretta.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km