Lancia Stratos: bruut met finesse

  • Piette François
  • 14 juli 2010

Een scherpe schreeuw weerklinkt uit de vallei. Het geluid wordt alsmaar sterker en in de verte stijgt een stofwolk op. Een frêle verschijning glijdt van de ene bocht naar de andere. Het is de Lancia Stratos, die in de jaren zeventig een vertrouwde deelnemer was tijdens rallies. Met zijn kristalzuivere maar wilde motorgeluid stond hij symbool voor passie en emotie. Een legendarische auto die vandaag goud waard is.

Ontworpen voor de race

Hoewel de Stratos in de eerste plaats voor de race werd ontworpen, is hij ook een esthetisch meesterwerkje. Als basis diende het concept Stratos 0, dat Nuccio Bertone in 1970 voorstelde op het salon van Turijn. Een prototype met een futuristische stijl en scherpe lijnen.

De definitieve versie week uiteraard af van het concept, maar de geest bleef volledig bewaard: een compacte auto met een afgeknotte voor- en achterkant en lijnen die een indrukwekkende spierkracht suggereren. Voor de Stratos gehomologeerd kon worden voor de competitie, moest Lancia eerst 400 exemplaren produceren.

Straatversie

In totaal bouwde Lancia in 1973 401 exemplaren van de Stratos. Onder de kap ruimde de V4 Lancia-motor van het prototype plaats voor een nobelere mechaniek: de V6 Dino van Ferrari, een compacte motor met een spectaculair specifiek vermogen. Die zagen we ook in de Fiat Dino en de Ferrari Dino 246 GT.
Uit een cilinderinhoud van 2,4 liter werd 190 pk getoverd. Hij verteerde zonder verpinken 8.000 tr/min en het motorgeluid was een opera van Verdi waardig: van diep en hees in de lage toeren, over wild en rauw tot scherp en doordringend in de hoogste toeren. Uniek.

Rally

Met de homologatie op zak trok Lancia naar de rallies, de reden voor zijn bestaan. Het resultaat liet niet lang op zich wachten. Van 1974 tot 1976 rijfde het Italiaanse merk de wereldtitels binnen. De Italiaanse piloot Sandro Munari kon de Stratos perfect bedwingen.

Lancia zette ook de stap naar het circuit. Het schroefde twee turbo’s op de Groep 5-versie, waardoor het vermogen steeg tot bijna 500 pk. Spijtig genoeg was het hoge vermogen een regelrechte aanslag op de betrouwbaarheid. Toch zette de Stratos nog mooie prestaties neer, zoals een overwinning in de Ronde van Italië.

Vandaag

Van alle versies samen bouwde Lancia iets minder dan 500 exemplaren. Dat maakt van de Stratos een zeldzaam en dus duur verzamelobject. Een goed exemplaar gaat van de hand voor enkele honderdduizenden euro’s. Voor liefhebbers met een kleinere beurs is het interessant om te weten dat enkele firma’s replica’s bouwen. Wat de motor betreft, heb je ruim de keuze, maar de viercilinder uit de Fiat 124 en de Alfa Romeo V6 komen het vaakst voor.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Lancia.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km