Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 24 juni 2022
  • Straf

De specialist van het merk, die de F1 Longtail of de Senna kan homologeren voor gebruik op de openbare weg, heeft nu een McLaren P1 aangepast. Het gaat dus niet om een nieuwe auto in het gamma van de Britse autobouwer! Maar als je het resultaat ziet, zou je kunnen denken dat dat wel het geval is.


Meer werk dan je zou denken… 

Het moet gezegd dat ze het goed aanpakken bij Lanzante, door een beroep te doen op Paul Howse, de ontwerper van de gesloten P1! De ombouw van de hypercar tot cabrio bestond niet alleen uit het verwijderen van het dak. Dat bevatte immers een luchtinlaat die nodig is voor de goede werking van de aandrijflijn. De Britse specialisten bedachten daarom nieuwe luchtinlaten die ter hoogte van de hoofden van de passagiers werden geplaatst om de twee turbo's van de V8 van lucht te voorzien.

Heel subtiele wijzigingen 

Lanzante heeft zijn verbeelding wel de vrije loop gelaten, door de motorafdekking zo te hertekenen dat hij meer van het blok laat zien. Het dak, zo verzekeren de Engelsen ons, is er nog steeds. Ergens verborgen voor het geval de regen komt. Het is dus een coupé/cabrio en geen speedster.

Een zeer exclusieve club

Er zijn geen wijzigingen aan de 3.8-liter twin-turbo V8 hybride, goed voor in het totaal meer dan 900 pk! Maar waarom zo'n machine opsnijden? Op verzoek van een klant natuurlijk! En hij zal niet de enige zijn die met wapperende haren in zijn P1 kan rijden, want Lanzante stelt voor om cabrioversies te maken van 5 van de 375 exemplaren van de Britse hypercar.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: courtesy of Lanzante.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km