Leveringen Tesla Model Y zijn gestart, maar voor hoe lang?

Terwijl de halve wereld in lockdown gaat, blijft Tesla gewoon auto’s bouwen. De eerste exemplaren van de Model Y zijn een pak vroeger dan gepland geleverd.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 18 maart 2020
  • Elektrisch

Leveringen Tesla Model Y zijn gestart, maar voor hoe lang?

Hoewel de Tesla Model Y oorspronkelijk pas eind dit jaar op de markt werd verwacht, is het merk erin geslaagd om de productie veel vroeger op te starten. De eerste (Amerikaanse) klanten konden deze week al hun elektrische cross-over op basis van de Model 3 in ontvangst nemen. Een kleine verrassing daarbij is dat Tesla voor het eerst een warmtepomp gebruikt voor de verwarming, een praktijk die al in heel wat andere elektrische modellen van andere merken wordt toegepast. Zo’n warmtepomp verbruikt minder stroom zodat het rijbereik in de winter minder wordt aangetast.

Corona?

Maar wacht eens even: is de halve planeet niet in lockdown gegaan door de corona-epidemie? Dat klopt, maar de koppige Tesla-baas Elon Musk is niet overtuigd van het nut van de ingrijpende maatregelen die her en der worden ingevoerd. In een mail aan zijn personeel gisteren schreef hij dat “de paniek rond het virus erger is dan de ziekte zelf” en dat hij graag wil blijven produceren. Tegelijk schreef hij wel dat “wie zich ook maar een beetje ziek voelt of zich niet comfortabel voelt, gerust thuis mag blijven. Ikzelf kom werken, maar zo ben ik nu eenmaal”. Later op de dag ging de streek waar de Tesla-fabriek van Fremont ligt echter in semi-lockdown: enkel bedrijven die essentieel zijn voor de dagelijkse werking van de maatschappij mogen nog actief zijn. Musk heeft nog even geprobeerd om Tesla als ‘essentieel’ te laten klasseren, maar dat is – uiteraard – niet gelukt. Gisterenavond was het merk daarom verplicht om zijn productie te staken.

Tesla is trouwens lang niet het enige merk dat zijn fabriek heeft moeten sluiten. De hele Italiaanse auto-industrie ligt plat, de meeste Duitse fabrieken zijn gesloten en bij ons zijn ook Audi Vorst en Volvo Gent dicht. De Britse regering gaat zelfs nog verder en vraagt dat autofabrieken hun productie staken en mondmaskers en medisch materiaal beginnen maken, zoals BYD al doet in China.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km